Ett tidigare liv

I ett tidigare liv såg köket i mitt Universum ut som på fotografiet nedan. Det är taget någon gång runt 1920 och Agnes står vid spisen med nystruket serveringsförkläde och häller upp kaffe från kopparpannan till serveringskannan av nickel.  Kanske är det ”storfrämmande” på besök. Katten sitter framför hennes fötter. Bilden andas lugn, tycker jag.

agnes

Den murade spiskåpan har jag aldrig sett, den försvann möjligen på 1940-talet då diskbänk med rinnande kallt vatten installerades till höger om järnspisen. Bakugnsluckan finns inte heller kvar och järnspisen är en annan idag. Kanske var den sönderbränd då köket moderniserades med diskbänk och därför byttes ut – åtminstone är det en slutsats jag drar. Men det är fortfarande en Skoglund & Olsson från Gefle i köket.

Hyllorna finns kvar, katten finns men en annan, tapeten har hittats under lager av andra och den går i grönt men är inte den först uppsatta tapeten, spiskroken finns…

Man ser att en heltäckande korkmatta låg på golvet, en brödstång skymtar och den finns kvar idag men är placerad i andra riktningen. Vedlåren eller diskskåpet av pärlspont syns till höger med sin utanpåliggande sockel.

Det jag slogs av och tycker mycket om på bilden, förutom hyllremsorna, det är tidningspapperet som är fäst mot muren ovan spisen. Det är ett enkelt sätt att förnya en sotig yta istället för att ta fram hartassen och krita muren. Faktiskt tycker jag det är snyggt också med enkel svart-vit text!  Handdukarna med broderat monogram hänger nymanglade på sina krokar. Kaffepaketet står på hyllan.

Agnes föddes 1889. Hon var ungefär 20 år då föräldrarnas nybyggda bostadshus stod färdigt. På fotot kanske hon är runt 30 år. Agnes var och förblev hemmadottern, äldsta barnet som aldrig gifte sig. Så småningom skulle hon ta över gården tillsammans med sin bror.

Det här är det enda äldre fotografiet från köket jag bebor, som jag har sett. Jag tycker mycket om det.

8 reaktioner till “Ett tidigare liv

  1. Oj vilken häftig bild!
    Jag önskar att vi hade något sådant att titta på och inspireras av. Men det enda som finns är ett par frimärksstora kort där de ställt upp sig utomhus, där man kan ana hur farstukvisten har sett ut. Men man kan ju ana, i alla fall. Vi har ett liknande skåp i björkådrad dubbelfasspont, som har stått i köket, med en zinkplåt fastspikad på ovansidan. Nu står det i lidret och ska få ett andra liv någonstans i huset.

    Gilla

  2. Visst är det härligt att ta tillvara på det som finns. Tingen talar på sitt sätt.

    I mitt Universum finns det platsbyggda zinkskåpet kvar på övervåningen, antagligen för att köket bara användes som kök under några år. Modernisering behövdes inte. Och vi tycker att det fungerar utmärkt som det är efter ommålning av 1970-talets färg. Gamla hus är personligheter som det är trevligt att lära känna!

    Gilla

Kommentarer är stängda.