Kaffehatt

kaffepetter2
En bild på den här kaffepannan har funnits i marginalen på min blogg ända sedan jag startade den för sju år sedan. Tillsammans med en livsvisdom hämtad ur en veckotidning.

Ingenting vet man.
Vad som helst kan
hända. Om ett ögonblick kan allt
vara annorlunda.
       Nu sätter jag
lite kaffe.

kaffepetter_closeup
Men vad är det som sitter och trycker på locket? På knoppen?
virkad kaffehatt
Något virkat. Hattifnatt? Bra-att-ha-grej?
kaffehatt_virkbeskrivning
Nej, en kaffehatt såklart! Jag tittade av en tillfällighet i en husmors klippbok från 50-talet. Där fann jag svaret – den virkade toppen är en kaffehatt. Bara så ni vet. Oumbärlig om man har en kaffepanna med lock med en knopp som leder värme. Med kaffehatt på bränner man sig inte. Eller kanske enbart för att snofsa upp kaffepettern. Bara så ni vet… Och tala inte om förspilld kvinnokraft.
kaffepetter4
Livsvisdomen om kaffetårens lugnande verkan, som jag klippt ur en veckotidning, är myntad av Lena Katarina Swanberg om jag förstått saken rätt. Den är av samma kaliber som livsinställningen ”Om än världen går under imorgon, planterar jag ändå ett äppelträd idag.” Man kan väl säga att jag verkligen försöker leva livet med detta kloka tänk för ögonen.

.

3 reaktioner till “Kaffehatt

  1. Det förgyller verkligen vardagen, både citat och kaffehatt eller fnatt. Det kan aldrig vara förspillt!

    Gilla

Kommentarer är stängda.