Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Noshornsbagge

4 kommentarer

När lövkomposten grävdes om i helgen för att bereda plats för årets kommande lövskörd, hittade vi ett antal av de här jättelarverna med så där 6-7 cm längd som vi inte hade en aning om vad de var för sort:
noshornsbagge_larv
Genom att slå i en insektsbok visar det sig vara blivande noshornsbaggar (Oryctes nasicornis).  Då lade vi tillbaka dem långt ner i lövkomposten för att de ska klara vintern.

File:Oryctes nasicornis male 2012 G1.jpg
Bilden på hanen av noshornsbagge ovanför kommer härifrån.

Läs och lyssna på mer om de största larverna i landet på Naturhistoriska Riksmuseets hemsida. Det känns trevligt att få härbärgera de här skalbaggarna i våran enkla lövkompost :-)

Har ni sett bloggen Trädgårdssurr som bland annat skriver om växter och insekter trädgården. En härligt annorlunda infallsvinkel på trädgård, där är insekterna verkligen en del av trädgårdens natur.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Noshornsbagge

  1. Vilket sammanträffande! Här sitter jag och har hittat en nästan likadan larv hemma hos mig, men din verkar mer spännande. Dom där ska man vara snälla mot!
    Min larv ska man eventuellt inte vara lika snäll mot, men jag söker vidare för att ta reda på vad det är innan jag bestämmer mig… ;)

    Gilla

    • Jo, vi funderade också först om det skulle bli marodörer av tjockisarna då de grävdes fram. Men insektsboken var tydlig på vad det var. Jag såg larven i din jordärtskocka – mindre, smalare och utan den typiska bakändan som noshornsbaggen har. Kul sammanträffande hur som helst :-)

      Gilla

  2. Har sett några riktigt feta larver i vår trädgårdskompost för något år sedan. Man ska väl vara rädd om dem, men jag tycker också att det är lite läskigt.

    Gilla

Tyck till om du vill!

