Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Inspiration från förr

2 kommentarer

Färgsättningen i det här gamla köket från 1920-talet har varit inspiration till det nya köket i mitt Universum som stod klart för tre år sen. Köket nedan finns med i boken Kök i Sverige av Uuve Snidare. Förra sommaren, då vi var på resa  norrut i Sverige och hunnit till Hälsingland, svängde vi av en tillfällighet av mot skylten  ”Erik-Anders gården” och hamnade i byn Asta. Utan att veta att det var i detta hus köksförlagan fanns, blev det en härlig överraskningseffekt. Erik-Anders-gården hör till en av de 13 (tror jag) hälsingegårdar som står på tur för att kanske utses till världsarv.

kitchen-1920

Det här köket är målat med oljelasyr på pärlsponten i fast inredning, boasering och på dörrar och dörrfoder. Spiskåpan är målad järnplåt. Pärlsponttaket är troligen målat med linoljefärg. Jag tycker mycket om det slitna vid luckornas knoppar och socklar. Kanhända har här bott och verkat människor som trivts med köket och varandra, eftersom det inte är ommålat eller bortrivet. Undrar just hur många av de kök som byggs idag som slits vackert? För det är ju kvalitén på materialen som avgör hur en inredning åldras och vad den tål av vardagshändelser.

Förutom detta kök så var minnesbilden av färgsättningen med björkådring i mormors och morfars kök en utgångspunkt för köket i mitt Universum.  Köket är alltså lite färgstarkare än vad som kanske är normalfallet för kök idag. (Bilder kommer framöver.)

På samma resa i norr stannade vi till i Wij trädgårdar i Ockelbo. Förutom Skogens trädgård mitt i en kornåker, såg jag där för första gången kastanjestaketet som tidigare nämnts här i bloggen. Norrland ger inspiration!!! Norra Sverige äger!!!

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Inspiration från förr

  1. Hej,

    Tack för ditt inlägg och vad kul att hitta till din fina blogg! Härlig inspirationsbild, på ett genuint kök.

    I vårat ursprungskök fanns ett platsbyggt skåp (som tyvärr inte gick att rädda på sin nuvarande plats) med ”sockerdricka målning” i nästan samma färg som panelen (kanske var det något brunare i tonen). Jag tror det typen av målning är det samma som ”björkådring”.

    Vi har dock sparat de gamla luckorna till det här skåpet och de kommer vi (förhoppningsvis) att återanvända.

    Nu ska jag läsa vidare i din blogg.

    /Sara Small Town

    Gilla

    • Hej! Ja, allt var inte bättre förr, men heller inte sämre… Jag har förstått av din blogg att du gillar linoljefärg precis som jag – så mycket mer ”levande” än tixotrop ”ettlagerstrykningsfärg”.
      Roligt att ni inte slängde allt utan behöll luckorna. Plötsligt en dag inser man var de platsar!

      Gilla

Tyck till om du vill!

