Höskörd då och nu

Så här gick det till här på gården då det slagna höet hässjades. Två hästar och tre karlar. Den längst till höger är David, husbonden.

.

Detta är också hässjning här på gården. Fem personer och en häst arbetade tillsammans. Störarna har vi inte hittat, de är borta, men några hässjlinor i form av ståltråd uppvirad på trä finns kvar. Man hade alltså linhässjor här. Och linorna utgjordes av ståltråd. Agnes i mitten och hennes bror David i väst längst till höger. Arbetsgemenskapen måste ha varit ett stort plus på den tiden!

Så här gick det till igår. På förmiddagen slogs höet med traktor.  På kvällen kom traktorn och gjorde ensilagebalar. Alltsammans gjordes med insatsen av en person.

Otroligt vad hö luktar gott tycker jag som inte har hösnuva. Vi slog vår prästkrageäng med lie i helgen  som var. Det höet la vi ut på strängarna. Det är nu inplastat för senare foder till korna.

Numera ser jag fem ”marshmallows” då jag tittar bort från datorskärmen och ut genom fönstret.

Arbetsgemenskapen innebar paus med kaffedrickande eller kanske svagdricka emellanåt ute på åkern. Och rejäl husmanskost inne vid köksbordet. Livet var ganska arbetsamt, till och med hårt med våra ögon sett, men jag tror att den gemenskap man hade vägde upp det jobbiga många gånger. Syskonen Agnes och David, gårdens husbonde och husmor, sitter lägst till vänster.

Att en fika gör skillnad är till och med vetenskapligt bevisat!

.

.

4 reaktioner till “Höskörd då och nu

  1. Underbar blogg och mycket inspirerande! Låter själv bygga ett litet hus just nu, en del i gammal stil. Men som novis törstar jag efter kunskap, har så mycket att lära! Tack för visdomsord, fina bilder och för att ni delar med er av ert kunnande!

    Gilla

  2. Hej Eva & välkommen till bloggen!
    Härligt med ett hus som är ett oskrivet blad – kanske är det en klenod om 100 år…
    Glöm inte lägga en guldtia under tröskeln då ni monterar ytterdörren ;-) Guldpengen ger lycka sa man förr.

    Gilla

  3. Hej

    Jag undrar vart du har fått de översta två bilderna från och vart man kan söka sig för att få tillstånd att använda dem.

    hälsningar Kristoffer (doktorand i historia)

    Gilla

    1. Kristoffer, de finns i min mans privata album. Mejla mej och berätta hur du ska använda dem och vilket ämne din avhandling tar upp så kan vi nog ordna detta. Är det bilder med en viss inriktning kanske fler finns.
      Min kontaktadress finns under fliken längst uppe till höger.

      Gilla

Kommentarer är stängda.