Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Lina Sandell och asken Yggdrasil

2 kommentarer

Nu har jag varit där!

För fem år sedan nämnde jag Lina Sandells trädkoja i en stort träd, en ask, där hon satt och skaldade. Och att jag önskade mig dit. Nu har jag besökt Fröderyd med Sandell-museet som är inrymt i den gamla prästgården där Lina Sandell föddes. Fröderyd ligger nära Landsbro och Vetlanda. I Småland alltså.

Det här med trädkojor var inte ovanligt på 1800-talets mitt. Man byggde ett trägolv, en plattform i ett träd som tidigt formats med flera grenar som utgjorde grundkonstruktion och stöd för golvet. Upp till plattformen ledde en trappa som var lätt att gå i med handledare på sidorna. Så har jag förstått konstruktionen som inte går att hitta på nätet.
sandellmuseet1
lina_sandellstatyn
Linda Sandell gift Berg, 1832 – 1903. Axel Wallenberg har formgett statyn av Carolina som finns intill den 300-åriga asken. Statyn restes 1953.
sandellmuseet2
Det var här som Lina skrev flera av den stora mängd psalmer och dikter som hon författat. Till exempel den här som hon skrev omkring 1850 och som jag lärde mig i söndagsskolan. ”Trygga räkan” är en bit svenskt kulturarv:

1. Tryggare kan ingen vara
än Guds lilla barnaskara,
stjärnan ej på himlafästet
fågeln ej i kända nästet.

2. Herren sina trogna vårdar
uti Sions helga gårdar;
över dem han sig förbarmar,
bär dem uppå fadersarmar.

3. Ingen nöd och ingen lycka,
skall utur hans hand dem rycka.
Han, vår vän för andra vänner,
sina barns bekymmer känner.

4. Gläd dig då, du lilla skara:
Jakobs Gud skall dig bevara.
För hans vilja måste alla
fiender till jorden falla.

5. Vad han tar och vad han giver,
samme Fader han dock bliver,
och hans mål är blott det ena:
barnets sanna väl allena.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Lina Sandell och asken Yggdrasil

  1. En av de bästa psalmerna. Trots att jag inte är speciellt religös eller frikyrklig, sjunger jag denna minst en gång om dagen för min 2½-åriga dotter. Vilket resulterat i att hon i sin tur gärna sjunger denna bit för hela ICA-affären….

    Gilla

Tyck till om du vill!

