Finaste vedkorgen


En ny vedkorg, ett mycket fint hantverk, har kommit till oss i Universumet. Jag visar den nu fastän sommaren nalkas :-)


De flätade banden är gjorda av kluvna granrötter som dragits upp ur marken på levande granar i egen skog. Kunskapen att dra rötter är säkrad genom att den går vidare till nästa generation.

.

vedkorg flätad gran6
Så här ser botten ut. Hemslöjd och hantverksföremål har en inneboende skönhet. De räcker som de är.

vedkorg flätad gran5
Men för att inte bosset ska ramla igenom flätningen följde en linoleumbit som passats in med i vedkorgen. Ahh, för mej som även gillar linoleum är det perfekt.


Här en korgen fylld med björkved, det ändamål detta vackra bruksföremål är avsett för. Vedkorgen kommer att få stå på finplatsen vid kakelugnen till vintern. Tack familjen F !!!

.

3 reaktioner till “Finaste vedkorgen

  1. Snygg och lätt, jag gillar när det är smidigt, starkt och lätt. Veden är ju nog tung i sig, ja den där skulle pryda även våran spisvrå *sneglar på min vedkorg i spån*. Jag måste ta och städa min egen korg för just nu är den full i fula dagstidningar och konstig späntved, usch, den pryder inte sin plats!

    Gilla

  2. Finfin vedkorg. Visst är det något spediellt med det handgjorda…det som är tillverkat för att hålla länge. Mer sånt och mindre massproducerat skräp som inte ens är gjort för att hålla….

    Gilla

Kommentarer är stängda.