Härlig höst

2022-11-02 kl. 10.34. En försiktig sol tittar fram, strålarna når långt nu är löven till stor del fallit av. En del har räfsats och ligger nu på lövkomposten. I kökslandet finns fortfarande dahliorna kvar, frosten har inte tagit dem ännu. Inte heller astrarna. Rödbetor och palsternackor ska skördas liksom mangold. Minns inte att de stått kvar och blommat så länge något tidigare år. Personligen ser jag fram emot frost och den vila kylan ger.

8 reaktioner till “Härlig höst

    1. Jag har skördat rödbetor redan men ett bra sätt att förvara många av rotfrukterna är ju att ha kvar dem i jorden så länge det går. Jag är nöjd! Men dahliorna börjar jag faktiskt bli lite less på. Frosten är välkommen ;-)

      Gillad av 1 person

  1. Visst är det en varm höst på det stora hela, särskilt nu i början av november. Trots några nätter med rejäl frost för några veckor sen, upptäckte jag att det finns både blommande och knoppande lupiner på vägkanten invid älvbron! Men blommorna i rabatterna är borta (förutom kärleksörten) – njut av dina som fortfarande står :-)!

    Gillad av 1 person

  2. Snart börjar det bli dags för snö, det tycker jag också. Tog en tur med mina stavar ner längs åkrarna där det brukar bli skidspår, och mötte en likasinnad granne – vi ser båda fram emot när vi kan mötas i skidspåret i stället för på åkervägen. Det ska visst bli en kall december, läste jag nånstans. Om man nu kan tro på den spådomen…

    Gillad av 1 person

    1. Jag vill ha snö och minusgrader men det varar aldrig länge här nere.
      Snö, kyla och mörker kommer att bli en bristvara för kommande generationer.

      Gilla

Tyck till om du vill!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.