Invigt

Så är då nya uthus-skalet invigt. Vi tyckte det passade att äta surströmming där i lördagskväll tillsammans med andra diggare av surisar. Inga innerväggar finns på plats så rummet är rätt rymligt och lätt att vädra ur. Skymningen föll där vi satt med levande ljus. Eluttag saknas i dagsläget.  Tre olika blombuketter från landet var utplavcerade som utsmyckning. Stora vita dahlior i största fönstret.

Alla surströmmingar gick åt till 4 hungriga personer. Årets till vänster, fjolårets till höger.

Idag fortsatte vi med middag där ute. Så här såg det ut innan maten kom på bordet. Sommarmalvor och gullris blev till en höstbukett.

Här har jobbats vid datorn, plockats äpplen – Oranie – samt skördats potatis. Det sista är en mycket tråkig historia på grund av att blöt röta förekom.

Äntligen får jag möjlighet att ha känslan av rå industri med ett gjutet betonggolv. Det känns häftigt.  Jag passar på att njuta så länge det varar.

3 reaktioner till “Invigt

  1. Jag skämms fortfarande över mitt första möte med surströmming, som inleddes med att jag anklagade grannens stackars barn för att ha pissat i trapphuset – innan jag insåg vad det var som verkligen luktade (grannarna på gården hade surströmmingsfest).

    Gilla

    1. Haha, ja lukten av syrad strömming måste man vänja sig vid. Själv gömde jag mej under sängen när jag var barn. Men det var då det!
      Syrad mat har varit vanlig i hela världen innan kylskåpet gjorde inträde i våra liv.

      Gilla

  2. Vilken tur att vi har kylskåp nu då…har förstått att denna delikatess är något alldeles speciellt. Har inte vågat närma mej den än efter första mötet….det var på avstånd kan jag säga! Fast burkarna har fin design….

    Gilla

Kommentarer är stängda.