Kapverket

Det gamla kapverkets underrede behövde förnyas, ett arbete som tagit ”Halvan” ett antal timmar. När det var dags att måla tyckte jag att det var jättekul att få sällskap i ateljén. Inget annat rum i något av uthusen var varmt och stort nog för detta. Den kromoxidgröna linoljefärg som användes var kvar sedan förr.

Nu är det gamla kapverket i brukbart skick igen, veden kan kapas på vedbacken och därefter klyvas på samma plats. Motorljudet från Hägglundsmotorn och kapljudet mot sågklingan är som vacker musik i mina öron. Vedbacken med sågspån och barkflisor har under decennier legat utanför det som nu är min ateljé.

Under tiden som kapverket renoverades levererades ett stort lass köpt färdigkluven ved som vi börjat trava i vedboden.

4 reaktioner till “Kapverket

  1. Ett vårljud från barndomen- sågklinga som ”tjuter”. Här är det ersatt av motorsåg som kapar ved liggande på en förlängd sågbock. Den stillsamma klyven är det nya vårljudet, blir lite extra stillsamt en varm vårdag.

    Gillad av 1 person

  2. Jag är ganska avundsjuk på dig som har en egen ateljé. Det skulle jag också vilja ha. Jag kanske inte behöver någon, men det skulle kännas ganska trevligt att kunna prata om min ateljé.

    Gillad av 1 person

    1. Det är skönt att kunna gå mellan sina olika hus, när alla funktioner inte finns under samma tak. Arbetshuset/ateljén är skild från bostaden men bara 70 kliv bort :-)

      Gilla

Tyck till om du vill!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.