Fasa för fasan

Det var lite sen lunch tillsammans i köket. Ett ljud hördes, jag trodde något ramlade i blåsten. ”Halvan” gick till fönstret och ropade genast KOM FÅR DU SE! Jag rusade till fönstret och såg en duvhök flyga upp från marken/grusgången. Den blev skrämd av ropet, knack på rutan och våra rörelser bakom glaset. Kvar blev ”vår” fasantupp liggande på rygg med ett sår i sidan, döende såg den ut att vara. Det var en tragedi på ett par meters håll.

Måltiden avslutades. Nästa gång vi tittade ut hade fasanen kommit på rätt köl och såg ut att kippa efter andan men inget läte hördes.

Halvan gick ut och sa ”Så´n är naturens lag” och ”Låt naturen sköta sig själv”. Han gick inte till tuppen. Själv stannade jag inne nån kvart och tittade till fågeln, tuppen öppnade näbben med jämna mellanrum. När ”Halvan” sen var på väg in igen reste sig fasanen och rusade iväg med mycket god fart iväg, så fort att jag inte hann se vart den tog vägen på fältet.

Vi är mycket förtjusta i den här fasantuppen, den spankulerar omkring i nejden, kacklar och burrar upp vingarna ljudligt så här års. Ännu har vi inte sett någon höna men fasanfamiljen brukar ofta komma in på tomten när ungarna kläckts. Fasantuppen rör sig nu över större öppna fält än tidigare då mark har exploaterats en hel del i omgivningen och inskränker djurens revir och skyddsmöjligheter och fortlevnad. Vi planterar för den skull fler träd och buskar på tomten. Jag önskar av hela hjärtat att fasantuppen överlever duvhökens anfall.

Tillägg: Fasantuppen dog, resterna av den hittades på åkern.

2 reaktioner till “Fasa för fasan

  1. Oj, så dramatiskt! Hoppas verkligen att fasanen klarar sig och läker bra. Vi hade fasaner här i stan tills grannen skaffade hund. Ingen hund nu, men inga nya fasaner har hittat hit.

    Gillad av 1 person

    1. Ja, dramatiskt var denna naturens vardagliga händelse. Idag snöar det, lärkorna drillar trots det och duvhöken födosöker på avstånd har jag sett. Må fasanen överleva och fortsätta göra mig glad!
      Apropå tamdjur så försvann ekorrarna härifrån när vi hade katt.

      Gilla

Tyck till om du vill!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.