Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Ljuvligt mjuk mossa

8 kommentarer


MrsUniversum har klätt om två Äpplet-stolar med mjuk mossa, mosstyg av bomullssammet. Det passar så bra till nationalromantik och jugend.


Jag blev helnöjd. Den här bomullssammeten köpte jag för flera år sedan och den blir inte sämre av att den ligger och väntar ;-)


Men först rengjorde jag av ekstolarna och därefter gned jag in dem med rapsolja, ett riktigt dundermedel :-) Här syns hur jag gnidit in delar av ryggbrickan i mitten. Skillnaden blir avsevärd och gör man det ordentligt kladdar inte heller oljan av sig.


Så här såg stolsitsen ut innan jag klädde om den. Och ovanpå detta var ett rödvitrandigt tjockt bomullstyg som jag avlägsnade ännu längre tillbaka i tiden. Nå, den gamla nubben med trekantigt tvärsnitt togs bort och återanvändes faktiskt. Just i det momentet var vi två som hjälptes åt, en spände tyget och höll det på plats medan den andre höll nubben med en spetsig tång och spikade fast den med en nätt liten hammare.


Jag har långt innan köpet av den ljuvliga sammeten köpt kraftigt bomullstyg med samma moss-tryck. Det är nu en lång duk. Dukar jag med den ute på trädgårdsbordet och det hänger ner till marken där vi har mossor på marken känns det som att hela bordet är ett med naturen.


Jag som älskar mossor är helt förälskad i det här tyget. Klicka på bilden så kommer du till formgivaren.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

8 thoughts on “Ljuvligt mjuk mossa

  1. Jättefint tyg! Letar också efter tyg till stolarna vid matbordet, men något mosstyg lär jag inte hitta.

    Gilla

  2. Mycket vackert tyg! Och passar väldigt bra på äppelstolar.
    Jag har en fråga om det där med rapsolja. Jag skulle gärna använda det till ekmöbler, men jag får höra av min omgivning att man inte ska det eftersom rapsoljan härsknar. Vet du hur det ligger till med det?

    Tack för en mycket trevlig blogg som jag troget läser!
    AnnaH

    Gilla

  3. Verkligen ett underbart tyg. Jag är också väldigt förtjust i mossor, brukar fota olika när vi är ute i skogen. De är så vackra på nära håll!

    Gilla

  4. Så fina stolarna blev. Och jag håller med….mossa är något speciellt :)

    Gilla

Tyck till om du vill!

