Plocka blåbär

Jag har aldrig trivts riktigt bra med att plocka blåbär även om jag gör det ibland. Det brukar vara varmt, svettigt och myggigt i skogen när de är mogna. Att plocka blåbär med bärplockare vill jag inte heller göra för de gånger jag gjort det har bären blivit blöta och svårrensade. Nä. Blåbär är goda men inte gjorda att plockas av mej. Lingon däremot….!

Men i år var det annorlunda. Det var underskönt i blåbärsskogen, fläktande och inga flygande insekter alls. Varken myggor, broms eller knott.

4 reaktioner till “Plocka blåbär

  1. Ekorren i mig älskar att plocka blåbär. Du har rätt, i år finns inga mygg. Men hos mig inga blåbär heller, märkligt nog. Lyckost dig!

    Gillad av 1 person

  2. Brist på flygfän och trivsam väderlek, men bäst av allt: blåbär i mängd här hos oss. Jag har aldrig sett så mycket blåbär! Och stora och fina! För första gången plockar jag faktiskt med ”maskin” (som man säger här), för att få med SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT! Man blir girig och liksom manisk när man ser mängden och kan inte sluta plocka. Ryggen värker och man är svettig – ”men det finns ju så mycket bär här och ändå mer där…. ska bara ta det också…” Går inte att sluta… Jo då, till slut. Och det är ju så härligt att lägga i lådor i frysen, och koka sylt när andan faller på under vintern, och annars ta upp lite då och då till frukostyoghurten.

    Gillad av 1 person

Tyck till om du vill!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.