Innanfönster med speciallösning

Det här är en riktigt smart speciallösning för att få innerruta till ett gammalt fönster med enbart enkelglas. 1800-talshusets vind skulle inredas och bli bostadsrum. Enbart enkelbågar fanns här och för värmens och energihushållningen skull behövdes tätning.


Här syns kvartsstaven som håller glasrutan på plats. Falsen i karmen fanns sen tidigare.

Istället för att tillverka nya innerbågar som både tar bort mer dagsljus och som kostar mer än den här lösningen, valde de här byggnadvårdarna att låta glasmästaren kapa till glasrutor i samma storlek som fönsteröppningens karminnermått. Sen kapade man till kvartsstavar som målades med linoljefärg i samma kulör som fönstret och därefter skruvades fast i karmen. En tätningslist sitter mellan glas och fals.

Att glasrutan går förbi tvärpost och spröjsar syns knappt. Tittar man närmare ser man dock blänket i glaset framför tvärposten.

Varje vår tas glaset bort, varje höst sätts det tillbaka. Det har fungerat i si så där 20 år. För att flytta glasskivan är det enklast om man har en sugpropp typ den som glasmästarna använder. Den här okonventionella problemlösningen gillar jag.

6 reaktioner till “Innanfönster med speciallösning

  1. Vilken bra lösning! Jag har funderat på hur jag ska göra på mitt torp där det saknas innanfönster, kanske så här?

    Gilla

  2. Jo men, det kan gå fint. Ju mindre fönster desto enklare, och ju färre fönster desto enklare.

    Gilla

    1. Tveksamt med tre separata glasrutor. Med en isolerruta med vacuum mellan – kanske.

      Gilla

  3. Mycket snyggt och bra utfort! Sjalv lagger jag garna ned nagra timmar extra pa att tvatta fonster om jag kan spara hundralappar eller tusenlappar i uppvarmningskostnader. Enklare att tvatta fonster utan sprojs ocksa.

    Personligen har jag aldrig gillat att ha stora fonster om kvallen nar man ar hemma, man syns sa bra utifran och ser anda inget ut. Och om det ar ljust ute sa ar det trevligare att vara utomhus, tycker jag. Fram for mindre fonster och mer frisk luft!

    Gilla

  4. Jamen, visst är det smart och snyggt. Jag har själv använt idén på ett litet fönster här hemma. Funkar bra.

    Jag kan tycka att stora fönster är fina men bara på vissa hus och om huset är anpassat till platsen. Men man känner sig lätt otrygg om man har fönster från golv till tak i ett tättbebyggt, platt villaområde med modulbyggda hus. Det är därför det är så vanligt med jalusier för att minska insynen!

    Här ökar ”boytan” rejält på sommaren eftersom vi har så många sittplatser ute. Det är skönt att följa årstiderna tycker jag.

    Gilla

Kommentarer är stängda.