Gå på trä

Jag är mycket förtjust i trädgårdsgångar av trä. De smälter fint in i gräset, känns lena och sköna att gå på även barfota. Det räcker med en planka eller två brädor bredvid varandra för att effekten ska uppnås. Rent historiskt har man använt trägångar på gårdstunen där man velat gå torrskodd året om. Kanske är det därför jag gillar det så mycket… och har en gång av två bräder in till min ateljé, gårdens före detta hönshus. Går man direkt på gräset kan det bli rätt lerigt på senhösten och tidig vår.

Här är det lite mer elegant med bräder på diagonalen spikade i underliggande reglar. Javisst – allt detta ruttnar men materialet är billigt och ganska många år håller de allt…

Det här är en gång som gör att detta lilla café i sörmländska Björndammen även är anpassat för människor med nedsatt rörelseförmåga. Snyggt och bra va?

Här en gammal och vinklad gång på en naturtomt med sandjord och tallar. Sandjorden gör att vattnet dräneras bort och gången håller väldigt länge.

Och en brädgång ner till sandstranden. En solig sommardag blir det så hett i sanden att man bränner sig om man går barfota. Jo, jag har börjat samla lite bilder på brädgångar som ni märker, eftersom jag tycker så bra om de flesta. Men, som sagt, två enkla plankor invid varandra i gräsmattan går minst lika bra – snyggt och praktiskt.

4 reaktioner till “Gå på trä

  1. Jodå trä är fint.
    Här håller vi istället. på att lägga om den gamla stenet som fanns här och gör en stengång istället. Kanske håller den hundra år till. Det ena utesluter inte det andra.

    Gilla

    1. Nä, gammal sten är vacker. Sten är ett vackert naturmaterial med skiftningar och ojämnheter som gör den ”levande”. Men många kvadratmetrar av betongplattor av olika storlek och färg blir öken, tycker jag. Och att det är omtyckt av väldigt många ser man genom att titta in i andras trädgårdar.

      Gilla

  2. Tack för bilderna! Jag har haft en vision om att vi skall ha trägång i delar av trädgården och letat efter bilder länge. Det här var perfekt! Vi lägger granitplattor och smågatsten på de ofta använda gångarna men resten kommer nu att bli trä efter att jag sett detta. Jag visste inte att man hade det förr, och jag har aldrig sett någon vida gamla gårdar. De har väl ruttnat bort…
    Har inte läst sedan innan sommaren men jag hittar alltid något jag fastnar för.

    Gilla

  3. Hej Åse! Trevligt att en av de okända läsarna kommenterar. Trevligt om bilderna inspirerar!

    Jag gillar förstås trägångar av flera skäl:
    * jag tycker de är vackra
    * de är lätta att lägga och billiga
    * och eftersom jag gillar kulturhistoria tycker jag det är dubbelt så roligt att använda trä – jag har sett gamla fotografier med olika trägångar.
    Men som du skirver, de är borta nu…
    Lycka till i din trädgård!!!

    Gilla

Kommentarer är stängda.