Bloggar jag gillar!

Jag fick en utmärkelse av Maria med ByggaBo-bloggen som jag blev glad för. Maria skriver distinkt och insiktsfullt om byggnadsvård med sitt blivande hem som utgångspunkt.

Regler: Den nominerade får lägga upp bilden på sin blogg, länka till personen du fick utmärkelsen från, nominera minst sju andra och länka till dem i inlägget samt låt dem veta det i en kommentar.

Jag blev glad men samtidigt lite brydd. Hur ska jag gå vidare – den lilla skara som bloggar om byggnadsvård är så begränsad. Om jag också ska nominera sju bloggare med byggnadsvårdsintresse blir det lätt rundgång.

 

Så jag har kommit fram till att jag ska skicka utmärkelsen vidare till väldigt olika bloggare som jag uppskattar. Fast deras bloggar är väl inte gulliga direkt…

 

Men EN husälskare ska jag skicka utmärkelsen vidare till (trots att även ByggaBo gett henne den). Det var Mitt Gamla Hus som fick mej att börja blogga i november förra året. Jag blev så glad då jag den 12 november 2008 hittade en blogg med bilder på sneda dörrar och gamla kakelugnar, landsbygdsproblematik och senare kom stilleben med uråldriga flugsmällare förutom vindsfynd som veckade sopskyfflar och dylikt. Helt i min smak. Och med en genuin kärlek till en gammal släktgård. Då kom jag fram till att jag kunde börja föra anteckningar om mitt sneda Universum också.

 

That house är en blogg med en dröm om ett gammalt hus och en längtan. That house hyser framförallt verklig kärlek till sina medmänniskor, det framgår tydligt. Eftersom jag är glad i släktforskning tycker jag också om de få men skimrande beskrivningarna av föregångarna. Och av lille sonen förstås, ofta i fokus.

 

Fru Decibel är det väldigt roligt att titta in till emellanåt. Det är så skönt att inläggen inte kommer stup i kvarten så man behöver inte ägna så stor del av sin tid av att sitta framför datorn och läsa. Det är en ambition hos mej att först och främst leva verkliga livet, inte leva framför datorn. Fru Decibel har en fantastisk humor och självdistans och små talande illustrationer till det skrivna. Hon ser ut att ingå i ett litet nätverk med få bloggare. Hon skriver att hon snart ska gå i pension. Är det verkligen ålderspension det handlar om? Och jag tror att hon hellre skulle uppskatta att få utmärkelsen ”Du har en uppkäftig blogg”. För hennes blogg är ju inte gullig precis. Kommentera inläggen har jag aldrig vågat…

 

Mönstermontret har en smakfull blogg och gillar mönster förstås. Stormönstrat 70-tal gärna. Ganska väsenskilt mot vad jag själv skulle välja just nu men helt fantastiskt rätt kan man se i bloggen. Och så enormt skönt att alla möbler inte behöver vara vita! Kul att tjuvkika utan att kommentera.

 

Släktforskning & Gamla foton är en bloggare som gillar släktforskning men som inte grotar ner sig i sin släkt så att sidan blir ointressant för andra än invigda. Hon delar friskt med sig av allmänna tips som även jag har nytta av. Hade jag ännu mer tid skulle jag titta in oftare. För den oinsatte kan jag berätta att släktforskning tar mycken tid – och tiden bör vara sammanhållen och inte utduttad nu och då – då tappar i alla fall jag styrfart och tråden bakåt. Släktforskning & Gamla foton är folkbildande. Tack!

 

Hantverk skriver och fotar mycket gediget om textilt hantverk. Här finns mycket att hämta – en uppslagsbok på nätet. Fina närbilder som förklarar. Jag har inte känt till bloggen länge, hittade den först i samband med mitt eget inlägg om trasmattor. Än finns kunskapen om ”kvinnogöra” levande och den delar bloggaren med sig av. Härligt!

 ○  ○  ○  ○  ○

Det här med bloggutmärkelser är samma sak som kedjebrev som kom med papperspost förr i tiden. Då sände man vidare till sina kompisar eller klasskamrater, eller bröt kedjan, nu skickar jag vidare till helt okända människor i Sverige. Någon totalkoll över bloggar har jag inte. Kanske bryter jag mot någon regel. Jag började läsa bloggar nu i höstas pga. att en 12-åring ville ha min hjälp med sin header. Vilken ära det var, må ni tro…

 

Jag vill också säga att det inte på något sätt krävs att de som jag ger utmärkelsen behöver länka till min blogg – vi är ganska så väsensskilda och det kan bli lite märkligt. Men kul att ni finns! Flera har dessutom sparsmakade sidor utan länkar. Och jag anser absolut inte att jag platsar på Fru Decibels länklista jämsides med Peter Englund!

5 reaktioner till “Bloggar jag gillar!

    1. Måste genast läsa. Hoppas det inte blev nåt som blir pinsamt för mej! Hej & hå i det blå!

      Gilla

  1. Vad trevligt att få komma med på listan över bloggar du gillar – tusen tack för de snälla orden och för utmärkelsen så klart!

    Gilla

Kommentarer är stängda.