Påsken som var

I år blev påsken lite annorlunda, vi hade planerat annat som blev uppskjutet. Men mat blev det förstås ändå.

Långfredagens dukning gick traditionsenligt i svart (och vitt). Halvans currysill, kokt potatis, tunnbröd med ost och smör blev lunch den sista dagen i fastan. Väldigt ovanligt nog var jag borta under eftermiddagen.

Och på påskafton dukades med glada konfettifärger och till middag blev det rökt lammstek med potatisgratäng och vitlökspuré samt grönsallad.

Vitlökspurén som är mild och krämig, är ett förträffligt alternativ till sås eller aromsmör att bjuda till lammköttet.
Det här behövs för 4 pers: (lätt att fördubbla)
2 stora vitlökar, 150 g
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 msk citronsaft, drygt
2 kryddmått salt
1 msk mjukt smör

Gör så här:
1 Skala vitlöksklyftorna – kan förberedas en dag innan
2 Koka dem mjuka med mjölk och grädde ca 10 min.
3 Kör allt till puré i mixer
4 Värm på nytt, smaksätt med citron, salt och vispa ner en mjuk smörklick.

*

På påskdagen hade vi gäster och min vana trogen glömde jag att ta bilder på dukningen i salen. Men lammstek blev det även då och på det citronsmakande marängdessert med min hemmagjorda lemon curd enligt recept av Anna Bergenström. En dessert som bokstavligen smälter i munnen.

2 reaktioner till “Påsken som var

  1. Det receptet låter fint på vitlökspurén. Det måste jag testa. Men vilken läcker påskdukning. Även Anna Bergenströms dessert måste jag kolla.

    Gillad av 2 personer

Tyck till om du vill!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.