Äggoljetempera

Jag blandade till äggoljetempera med en påse färdigblandade pigment före påsk. Tak och väggar i tvättstugan skulle målas. Färgtypen är lätt att blanda till, rolig att arbeta med. Jag gillar verkligen äggoljetempera. Men denna gång blev jag inte nöjd med kulören, blandade i mer egna pigment men det hjälpte inte upp nyansen insåg jag när taket var struket. Så äggoljetemperan har därför fått utgöra grundning inför målning med linoljefärg som är lättare att få i den nyans man önskar (vilken kulör som helst i NCS-systemet om man så vill).

3 reaktioner till “Äggoljetempera

    1. Jag åkte till Örebro och köpte Ovolins torrpigment. Tänkte att den pigmentblandning som låg närmast det jag ville ha skulle bli ok (hade med mig ett färgprov). Så blev det inte när stora ytor målades. Fönstret i tvättstugan vetter mot norr så det påverkar också slutresultatet som jag inte tyckte om – så äggoljetemperan fick bli grund/första strykningen. Tycker verkligen om äggoljetempera och har målat både möbler och väggar tidigare med färgtypen.
      Av Jords kulörer är oerhört harmoniska men inte det jag sökte denna gång.

      Innan äggoljetempera introducerades på marknaden för ca 30 år sedan (av Milis Ivarsson) var det endast möbler man målade med äggoljetempera. Underbart att kunna måla stora ytor med den härliga och miljövänliga färgtypen. Första gången jag föreskrev äggoljetempera i en arbets- och materialbeskrivning för ett större projekt (flerfamiljshus) var 1990 i Sthlm och slutresultatet blev bra.

      Gilla

  1. Där har du roligt! Det är ju bara så härligt att blanda till kulörer själv, testa sig fram. Men förstås mer komplicerat när det handlar om stora ytor i ett rum, än när man ger sig på möbler som jag själv testat. Du fick i alla fall en gedigen grundning :-)!

    Gillad av 1 person

Tyck till om du vill!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.