Färgbyte

Mellan köket och kammaren sker ett färgbyte på snickerierna. Dörrkarmen är den yta som tar upp detta byte mellan den gula obrända terran och det gröna blandat med kromoxidgrönt, järnoxidsvart, järnoxidgult samt vitt (det gröna är allt samma kulör även om det inte ser så ut på bilden).

Här syns färgbytet tydligare. Det är samma princip som man traditionellt bytt färg mellan fönsterfoder och fasad exteriört – i ytterhörn. (Man kan se något som inte är självklart i färgbytet.)

5 reaktioner till “Färgbyte

  1. Intressant! Det här med vilka delar på dörr och karm som ska ha samma färg har gett mig en del huvudbry. Inte alltid självklart för mig. Inte för andra heller – har en ytterdörr där nog min man målade första gången och därefter två olika ”proffsmålare” och kanten av dörren har tre(!) olika färger (ofärgad lack, vitt (insidan) och blått (utsidan), dvs randigt…

    Gillad av 1 person

      1. Tack! Det borde jag väl ha förstått att du hade dokumenterat även det här! Nu kanske jag äntligen får lite ordning på det hela när jag ska måla om snart.

        Gillad av 1 person

  2. Det som är annorlunda på dörrbladet mellan köket och kammaren är att dörrbladets båda sidor är gula men karmen och dörrfodren byter kulör.
    Normalt skulle dörren, då den är stängd vara grön på anslagssidan (mot kammaren) för att stämma med kammarens snickerifärger.
    Så har jag valt att INTE färgsätta eftersom dörren till stor del alltid står öppen och dörrbladet då befinner sig i köket. Då vill jag att dörrbladet ska stämma med kökets färgsättning som är gul. Ett grönt dörrblad skulle ”slå sönder” kökets färgsättning enligt mitt sätt att se.

    Gilla

Tyck till om du vill!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.