Eternit – nutida kulturhistoria

En lördagmorgon före påsk ringde telefonen och en god vän frågade om vi ville följa med och geocasha. Jag har aldrig varit med om detta förut, Halvan har hängt med en gång tidigare och vet vad det går ut på. Vi tackade ja – vädret var härligt soligt, inga måsten fanns (salen gav vi fanken i) och det var skönt att komma ut i den fria naturen. Vi körde till två olika platser, det ena genom ett gammalt sommarstugeområde.

För att få lite av mitt intresse till lyst tittade jag ordentligt på de fina små husen, byggda, som jag tror på 40- och 50-talen. Gillar! Inte tillrättalagt som i nybyggda detaljplanerade områden med kataloghus.

Jag har länge tänkt fota ett eternithus med gröna eternitplattor – och där fanns det, jag fick bilföraren att stanna några minuter så jag kunde fotografera.

Även uthuset har gröna plattor. En gång av betongplattor. Gunnebostängsel finns också men syns inte tydligt i bild.

Smidesräcket finns kvar till denna folkhemsstuga. Så länge eternitplattorna inte rörs, inte bryts, inte sågas i, är de ett ofarligt och hållbart  material. Takpapp låg det kanske på taket från början, nu bytt till betongpannor.

Kommer detta hus i nya ägares händer är jag rädd att all kulturhistoria försvinner. Kanske låter jag hård men jag har sett så mycken förändringsiver i min närhet som gör att byggnader förlorar sin historia, sitt uttryck, sin själ då nya ägare tar över…

Byggnadsvård är att behålla eternitklädda väggar. Eternitens inneboende asbest är inte farlig så länge plattorna inte rörs, inte rivs. Det här är ett mycket hållbart material, på gränsen till underhållsfritt.

Sidiplattan är eternitplatta med har vågad underkant. Alltså är inte detta som syns på bilderna Sidiplattor.

.

.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 reaktioner till “Eternit – nutida kulturhistoria

  1. Ja, tänk att jag bor i ett ”kulturminnesmärkt” hus hehe. Plattorna på vårt hus kom upp i början av 70-talet när min morfar behövde ny fasad och pengar fanns inte till trä, plattorna tror jag han fick för en billig peng. Underhållsfritt och med engelskt rött och matchande grå färg på fönstren så tyckerjag inte vårt hus ser så tokigt ut.
    Tack för en mycket intressant blogg om hus och byggnader.
    Mvh Anna

    Gilla

  2. Kan bara hålla med! Visst är den vacker eterniten när den är i skick som på detta hus. (Men det tog en bra stund för mig att uppskatta den.) Kvarvarade exemplar av dessa byggnader får man hoppas kommer i händerna på ägare som tycker om just detta utseende utan att vilja förvandla den till en röd lite stuga.

    Gilla

  3. Heja Anna, härligt attt du tycker om ditt hus, sköt det ömt! Eternitklädda hus blir färre och färre.
    Tillsammans med Älfgärdet är vi alltså minst 3 personer som gillar eternit på originalplats ;-)

    Gilla

Kommentarer är stängda.