Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Vårtbjörk eller glasbjörk

4 kommentarer

En björk är minsann inte bara en björk. Efter att ha skrivit om Universumets ”japaninspirerade” björk blev jag tvungen att uppfriska minnet litegrann.

Detta är MrsUniversums japanska kulle med mossiga hällar och skrevor med växter. Just nu blommar flocktulpanerna och vad jag förmodar är luktvioler. Styvmorsviolerna har bara börjat slå ut. I bakgrunden den knotiga vårtbjörken som jag verkligen gillar.

Björkarna här på gården är båda vårtbjörkar (Betula pendula). Det har jag kommit fram till främst genom bladens form. Vårtbjörkens blad är bredast vid basen och bladens kanter är dubbeltandade. Glasbjörkens blad  (Betula pubescens) är bredast mitt på bladskivan och är enkeltandad. Gamla vårtbjörkar får också mörk skorpbark långt upp på stammen i motsats till de gamla glasbjörkarna som bara får skropbark längst ner på stammen. Vårtbjörkarna har även något ner hängande kvistar. Att de två björkarna här på gården blivit så olika måste bero på livsbetingelserna – lermark och skreva i berghäll.

HÄR kan man läsa ännu mer i den Virtuella floran om skillnaderna mellan olika arterna av björk. Jag brukar tycka det är häftigt då björkfröna, egentligen en liten pyttenöt med två vingar, faller ner i drivor här i Universumet i juli.

Utöver vårt- och glasbjörk finns dvärgbjörk (fjällbjörk). Den har verkligen finfina miniblad och kallas fredagsris där jag växte upp.

Som ni ser har trädgårdsbord och bänk har kommit fram vid gaveln. Åretruntbordet, som har sin plats under storbjörken och eken till höger, är inne i lagården för lagning.

.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Vårtbjörk eller glasbjörk

  1. Oj, vad många björksorter. Undra vad som finns här i trädgården. Får gå ut och kolla…

    /maja

    Gilla

  2. Javisst är det spännande, Maja.
    (Ornäsbjörken tog jag inte med för den kan inte föröka sig med frön, den är inte självfertil.)

    Gilla

  3. Skulle gräva upp små björkar till plantering en gång. En gammal granne sa då för att skilja sorterna åt när de är små så skulle jag känna på kvistarnas bark, hängbjörken känns knottrig (vårtor?) och vanliga björken är slät.
    Jag ville ha hängbjörk och gjorde som han sa. Detta stämde, när björkarna växte upp så hade jag fått rätt sort.
    Vet du om detta var en lycklig slump eller hade den gamle mannen rätt?

    Gilla

  4. Det stämmer nog detta med ”vårtor” på unga vårtbjörkstammar. Hängbjörk brukar man ju säga som en typ av björk. Om jag förstått det rätt är det just vårtbjörk för deras kvistar är oftast mer hängande och inte upprättsående. I Virtuella floran står att ”Årsskotten är kala och har hartsvårtor”. Jag har försökt se och känna efter på björkarna här, men förstår inte riktigt – kala är de men hartsvårtor??? ”Glasbjörken har håriga årsskott utan hartsvårtor.”

    Jag tror mycket på gammal traderad kunskap, därför tror jag den gamle mannen hade rätt.

    Gilla

Tyck till om du vill!

