Oljelasyr

När vårat kök målades användes båda teknikerna ådring och flamning. Grundfärg för både björkådring och björkflamning var linoljefärger; en matt vit blandad med lite guldockra,  båda från Ottossons Färgmakeri. Den blandades till på plats av och vi målade den själva. Nyansen ligger nära NCS S1020-Y30R.

ÅDRING –  ”långhalm”

Köksskåpen och luckor av pärlspont målades med oljelasyr. Receptet är Gysinge byggnadsvårds ”enkel björklasyr” och finns att beskåda i Byggnadsvårdscentrums 20-talskök. Själv tycker jag att den kulören blev lite väl intensivt gul så vi försökte dämpa den men lyckades inte riktigt.

Eftersom pärlspontinredningen är randig i sig, ådrades den som ”långhalm”. Flamning hade sett märkligt ut. Recept:

  • 1 liter lasyrolja
  • 1 ½ dl gulockra (torrpigment)
  • ¾ dl terra naturell (torrpigment)
  • 10 ml grön umbra (torrpigment)

.

Ådringsmålad pärlspontlucka med konformat gångjärn från Eskilstuna Kulturbeslag.

.

FLAMNING – björk

De gamla spegeldörrarna flammades på speglar för att likna björk, kanske masurbjörk. Ramträet penselströks lite ojämnt med ådringsteknik. Samma grundfärg som till ådringen av pärlspontluckorna användes. Sen användes ett superduper recept som jag hittade i Lena Nessles bok ”Måla som förr, folkligt och friskt”: till lasyren användes endast ett enda pigment, nämligen obränd terra. Pigmentet hade Maria Målare på en palett och doppade penseln först i oljan och sen tog hon lite av pigmentet. En färdig blandning gjordes aldrig, då hade ytan inte blivit flammig.

Resultatet blev ljusare gult än ”långhalmen”, men fortfarande färgrikt, och en väldigt härlig halvmatt yta. Den här ytan och kulören tycker jag själv riktigt, riktigt bra om fortfarande efter 5 år och rekommenderar den gärna. Maria Målare var den som utförde hantverket i båda fallen.

 Kulören kan aldrig bli rättvisande på en dataskärm. Den ändras dessutom efter tidpunkt på dag och efter årstid. Den ändras beroende på elbelysning och beror på kameran. Det är rätt härligt i sig men gör att färgsättning kan vara svårt.  Till inlägget om det färdiga köket.

4 reaktioner till “Oljelasyr

  1. Jag tycker erat kök ser gult och härligt ut, ser inte alls för skarpt ut, i vart fall inte på bilderna!
    Vi har också platsbyggt vårt kök, hade aldrig gått att få ihop ett vettigt kök till vårt konstiga rum annars.
    Dörren var också fin, kul med lasyren. Har själv fuskmarmorerat lite och det är väldigt roligt.

    Gilla

  2. Tack Asta! Antagligen hade jag förväntat mej ett ljusare gult intryck än vad det blev. Därav min känsla att ”långhalmen” blev för färgstark. Dörrarna och skänken blev precis vad jag var ute efter. Obränd terra hette det jag var ute efter. Men vi gillar vårt kök MYCKET fortfarande efter 5 år.

    Javisst är det roligt att laborera med färger! Själv har jag provat på att ekådra – men inte i köket.

    Gilla

  3. Ha, ha vilken underbar titel på en bok (”…folkligt och friskt”). Jätte, jättefint gjort i en jätte, jättefin nyans! Jag vill också pröva.

    Gilla

Kommentarer är stängda.