Nya fönster med isolerrutor

Annexet, som byggdes 2016, är den enda byggnad på gården som har isolerglas i fönstren. Jag ritade fönster med 2-glasisolerrutor, vilket innebär att här finns bara två sidor att putsa.

Jag var väldigt noga med att isolerrutorna skulle ha en distansprofil av vitmålad metall eftersom jag tycker att blank metall stör i ögonen på en gammal gård eller i ett gammalt hus. Jag föredrar vit distanslist även därför att fönstersnickerierna i övrigt är vitmålade.

På de här tre fotona syns, både från ut- och insida. ett fast fönster med isolerruta.

Annexet mot gården. Totalt beställdes fem nya fönster. Fönstren saknar utvändiga foder, några är fasta, några är öppningsbara. Tvättstugan till vänster har fönster från 1900-talets början.

Det här är de vanliga färgerna/materialen på distanslister – metallfärgade eller svarta (som sorgkanter). Jag ser ofta äldre byggnader där ägarna bytt fönster och de nya isolerglaset i fönstren stör intrycket. Ja, inte bara listerna blir fel… Dessvärre är det inte många som beställer nya fönster som tänker på den här detaljen.

2 reaktioner till “Nya fönster med isolerrutor

  1. Så självklart när du skriver om det och visar det! Men jag hade aldrig tänkt på det innan de var på plats och jag förmodligen inte hade varit nöjd med aluminiumfärgade eller svarta distanslister.
    Din omsorg om detaljerna är imponerande men hör väl delvis ihop med din yrkesroll.

    Gillad av 1 person

Tyck till om du vill!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.