Något rött, något nött

Tjugondedag Knut. Nu är glada julen slut och städas undan. Men den trasmatta som blivit julmatta i gamla köket på övervåningen får ligga kvar ännu ett tag. Jag använder den som julmatta enbart för att den har rätt mycket rött i sig. Vilken utmärkt idé när något geni kom på att använda nötta textilier till något nytt, en trasmatta att nöta vidare på.

Och som jag längtar efter att väva trasmattor igen. Det är länge sedan sist och jag har under tiden samlat på mig en hel del klippta mattrasor. Det finns en vävstol här på gården och kanske skulle den gå att sätta upp en varp i – med mycken hjälp. Nu står den i ett kallt utrymme men den skulle ju kunna placeras i ateljén… Men helst av allt skulle jag vilja använda vävstolen i mitt andra hus som är den jag vävt alla mina trasmattor på hittills i mitt liv. Den är stort gammalt schabrak, en riktig släktklenod.

Tyck till om du vill!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.