Jule-lys

Jag har även hittat ett öppnat paket danska Jule-lys här i Universumet förutom Liljeholmens julgransljus. Stearinljusen är gjutna av Asp-Holmblad i Hørsholm. Jag tycker verkligen om bilden: en lite äldre man utklädd till jultomte tittar leende rakt på mig. I famnen håller han ett litet barn som bara har ögon för julgranens tända stearinljus. Tomtemannen ser dock till att barnet i sin fascination inte bränner sig på lågan. Vilken härlig upptäckarglädje som syns i de där ögonen!

Förstagångsupplevelser blir färre med åren men jag kan ändå känna den där fascinationen då och då. När jag flyttade hit var det upplevelsen av naturen med fågel- och djurliv som inte fanns i stan. Första gången jag hörde en kornknarr var stort och när jag några dagar senare även såg den var det än större. Älgar som stövlar omkring här och ekorrar som käkar frön ur lärkkottar var som att uppleva tiden som barn igen.

Första besöket i Pantheon var stort, ruinerna efter staden Mari byggd av lera vid Eufrat, Syrien, eller Çatalhüyük på Konyaslätten i Turkiet har satt sina spår hos en kulturbegeistrad människa som jag. Annars känner jag upptäckarglädje när fördjupad kunskap om ett historiskt/politiskt sammanhang ger mej ny insikt.

Och trots att jag firat jul SÅ många år känner jag samma förväntan som då jag var barn! Det är något att vara glad över.

Tyck till om du vill!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.