Gröna nyttigheter

Råa bondbönor.

Bondbönor är lättodlade, de blir höga och klarar sig utan växtstöd. Ändå är det inget jag stoppar i jorden årligen men i år blev det av att stoppa ner en fröpåse och igår skördade jag ganska många som nu är spritade och skalade.

Förvällda och skalade bondbönor.
Hälften av storleken försvinner när skalet tas bort. Skålarna på bilderna är olika stora och det kan förvilla upplevelsen av mängden. Skålarna av plast är formgivna av dansken Ole Palsby för Rosti Mepal och jag tycker mycket om dem. jag har flera olika storlekar i olika färger, inköpta på 90-talet, och jag kommer icke att plastbanta bort dem :-)

Idag åt jag till lunch en sallad där bondbönor, tomater och fetaost var några av ingredienserna. Framöver ska jag testa olika sätt att tillaga de här gröna nyttigheterna. Nästa skörd kommer nog att förvällas och frysas in. Det här var roligt.

2 reaktioner till “Gröna nyttigheter

  1. Så gott det låter! Bondbönor är UNDERBARA! Det är bara bönor som skall användas till någon typ av puré som jag tar bort ”skalet” på.
    Jag är lite lat, och som du skriver försvinner det mycket när man skalar.
    Jag brukar peta ner bönor både här och där, bönor med smör och lite kryddor är jättegott till fisk, smörstekt torsk till exempel.
    Jag brukar fräsa dem i pannan efter fisken, blir god smak.
    I sallad är det nog inte så dumt med skalade bönor, får testa det. Om de hinner med att växa till sig, många blommar fortfarande. I fjol plockade jag bönor från juli, inte en böna har jag plockat än.
    Formar i plast är praktiska då de är lätta och hållbara. De där som har blivit repor i av vispen är man lite fundersam till, men till bärplockning och baljväxtplockning är de bra.

    Gillad av 1 person

    1. Tack för tips på hur bondbönor kan användas. De är som sagt inte årligen nyttjade av mej men kan bli eftersom de är lättodlade. Med eller utan skal verkar vara en skiljelinje bland bondböneodlare kan jag se på nätet. Jag ska prova båda varianterna. (Och ja – all hårdplast är inte skit tycker jag.)

      Gilla

Kommentarer är stängda.