Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Handgjord sopkvast

3 kommentarer


Jag köpte en björkkvast av en rom.
Den har handbarkat och kvistat skaft, inte svarvat.
En virad vidja av björk håller björkkvistarna på plats.
(Hur många kan idag göra en sådan vidja?)
Jag gillar den.
Den är fullständigt gjord för hand precis som under självhushållningens tidevarv.


OM den skulle säljas i en byggnadsvårdsbutik (eller Designtorget för den delen) – vad skulle den då betinga för värde, tro?

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

3 thoughts on “Handgjord sopkvast

  1. Ja, hur många kan göra en sådan vidja? Min far kunde, han gjorde bastu…vad säger man, viskor? Det som heter vasta på finska. Systersonen kan och jag ska konsultera honom, men just nu bor han i Belgien. Händers kunskap, viktigt att ta vara på.

    Liked by 1 person

  2. Vi har en händig tusenkonstnär i grannbyn söderut, som har lovat mig att visa mig hur man gör. Endera dagen blir det av. Vill väldigt gärna ha en björkkvast på förstukvisten. Den skulle ha behövts idag för att sopa bort snön som föll inatt!

    Gilla

  3. Här kom för lite snö idag för att sopkvasten behövdes. Men väntar på en bra vinter = en snörik vinter. Min far gjorde vispar av björk, han visade men jag lärde mig aldrig vira en vidja fast och hållbar.

    Gilla

Tyck till om du vill!

