Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Sädesax

1 kommentar


Kornax på den finaste och sirligaste tapetbården från gustaviansk tid. Den målades i en borgarfastighet från den tid då städerna också var agrara.

Tecknade sädesslag härifrån.


Detta växer utanför mitt arbetsfönster, ja vetefälten finns runtom mitt Universum.

Kärve, nek, snes, skyl är äldre ord som hör ihop med skörd av säd. Att idag få se ett fält fyllt med skylar är inte många förunnat här i landet. Som barn kunde man leka kurragömma bland dem i skymningen har jag hört berättas. Visst låter det fint…

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

One thought on “Sädesax

  1. I år skall jag försöka göra mer nekar än vad som hanns med i fjol. Bara självbindaren går som den skall!

    Gilla

Tyck till om du vill!

