Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Snart är vi där

Lämna en kommentar


Krolliljorna (Lilium martagon) trivs i jorden här. De förökar sig rätt snabbt, tar fäste även där de inte bör vara :-) Där som gräset ska slås med lie just då ängsblommor och gräs är överblommade men krolliljorna står i full prakt. Det går dåligt att lämna just de där stänglarna då man slår med lie och att meja ner dem känns grymt. Nu har jag flyttat dem till platser där de får härja fritt.

När jag flyttade hit från stan kunde jag ingenting om de här växterna. Att de gula fjälliga lökarna jag fann i jorden då jag grävde, tillhörde krolliljor visste jag inte. Och att om man delar upp löken i sina beståndsdelar av fjäll så kan varje fjäll bilda en ny blomma. Det tar några år innan de blir stora nog för att blomma, men blommar gör de. Rakt upp ur gräset om de får hållas.

Även i rabatten vid huset gläder de mig, gärna ihop med pionerna. Fotona visar 2016 års mest välväxta krollilja. Fröställningarna står kvar över vintern och är vackra även då.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

