Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Badrumsfunktionalism

7 kommentarer

Bilder från nya badrummet i vårljus. I december då det invigdes var det mörkt och svårfotograferat.





Nu finns den italienska känslan där. Golvet är vaxat och väldigt fint.



Träullit i taket och gipsputs på väggarna där det inte är mosaik.









Mosaik, vit 20x20mm, med gult fogbruk
Terrazzogolv från La San Giorgio dei F.lli Pecis s.r.l  i Bergamo.
Genomfärgad gipsputs med min egen kulörblandning.
Träullit i taket, 600 x 1200 plattor utan fasade kanter, skruvade dikt varandra.
Fönster med isolerrutor som jag ritat och Axelssons snickeri i Eskilstuna tillverkat.
Dörr av plywood från Gebo.
Lås ASSA 565, trycke Habo A2120
Dörrfoder i min formgivning
Inbyggt emaljerat stålbadkar, Kaldewei Classic duo, med comfort level, återförsäljare Langenfeld.
Tapwell Birillo. Dusch- och badkarsblandare för sargmontage, Bl 040.
Takdusch Tapwell Evo 7200-160 med handdusch.
Tvättställ Ido Trevi.
Tvättställsblandare Mora Cera.
Toalettstol Gustavsberg Nautic med soft close.
Handdukstork Line, Inredningsglas.
Runda speglar köpta secondhand, har en hel samling.
Toapappershållare Demerx från Kinda (från ett tidigare funkisboende)
Kroklist med 6 krokar på dörren (Flenmo byggnadsvård)
Väggarmatur dubbel Bernadotte, Ifö electric.
Taklampa från 60-talet (Flenmo byggnadsvård)
Tidningshållare av string-modell (Tradera)
I dagsläget duschskärm i form av plastmattan Tribus guld, 70 x 200 cm.

Alltsammans färdigställt med hjälp av duktiga hantverkare.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

7 thoughts on “Badrumsfunktionalism

  1. Vad fint det blev, roligt att se något som är modernt, men inte ser ut som alla andras. Tycker om dina dörrfoder.

    Gilla

    • Stort tack för din positiva feedback, Linda! Dörrfodren är utformade för att putsen ska ha ett tydligt anhåll som det är runt fönstren. Vid dörren var dock utgångsläget lite annorlunda.
      Jag tycker nog om att göra på mitt eget sätt men det kräver fler instruktioner. Har haft jättebra hantverkare som frågat innan de utfört (även efter ritning). För att få fram den putsyta jag ville ha tittade vi på referensobjekt och jag var med när putsningen utfördes.

      Är verkligt glad över mitt nya badrum :-)

      Gilla

  2. Det var kul att se. Vi har bara sett delar förut. Jag gillar verkligen dina färgval. Jag älskar gula rum, det blir soligt på något sätt, vilket stärks av dina bilder nu när det blivit ljusare. Tycker mattan som du har vid duschen är så fin. Och du lyckades bestämma dig avseende alla detaljerna till sist ☺️

    Gilla

  3. Så fint mönstret speglar sig i speglarna, fångar ljuset gör di också. Sobert! Så trevligt med ett badkar som kan ta sig i och ur utan att slå ihjäl sig, och inte har du satt kranar och dusch mitt i ”nedklivet” heller, som jag har sett på något flashigt forum. man känner sig renad bara av att se! Extra plus för tidningshållaren, och de randiga handdukarna!
    Dotra sade idag att hon är tveksam till att vår tvättstuga med dusch verkligen är en tvättstuga med dusch, för där är så mycket annat också. Äggkläckningsmaskin och växthus med plantor, jord och attiraljer till exempel……..Mångsidigt är bra.

    Gilla

    • Som jag strävat mot detta rena ”funkisbadrum”…
      Tvättstugan däremot innehåller mer än bara mangel och tvättmaskin. Där planterar även jag om krukväxter osv. Ett funktionellt arbetsrum helt enkelt ;-)

      Gilla

  4. Underbart vackert och funktionellt. Tänk att kunna rita sina egna dörrfoder. De där kroklisterna har vi använt många av, dags att plocka fram några nu igen.

    Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

