Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Nocktegel eller inte

2 kommentarer

Den här sortens nock har vi på alla tegeltak i Universumet utom på bostadshuset där vi har en nockhuv av brädor. Men det är ganska svårt att fotografera då våra tak är rätt höga. Igår körde jag förbi en fin låg uthuslänga och då stannade jag för att fotografera.

Det ena takfallets tegel rår över det andra, skjuter upp en bit över. Inga nockegel så långt ögat kan se.


Den här lagården passerar jag ganska ofta. Den äldsta halvan av taket saknar nocktegel.

* Den äldsta delen till höger är uppförd med tuktad natursten och tvåkupigt taktegel utan nocktegel
* Den senare delen är byggd av tegel som putsats. Tak med tvåkupigt tegel med nocktegel.

Den här typen av nock med överskjutande tegel är försvinnande. I den för övrigt mycket läsvärda lilla skriften Lantbrukets byggnader – bebyggelse på den sörmländska landsbygden utgiven av Sörmlands museum och Länsstyrelsen i Södermanland finns något nämnt om  den här tidiga variationen av nocklösning. Inte heller i Så renoveras torp och gårdar eller i Stora boken om byggnadsvård.



Nock med överskjutande tegel har varit vanlig i Mälardalen där tegeltak tidigt kom i bruk. Spridning i övriga landsändar har jag inte forskat i men vet att i Norrland förekommer den inte alls.
Visst, jag har skrivit om den här konstruktionen förut:

Absoluta toppen
Lagt tak ligger


På längan jag fotade igår pågår byte av takmaterial och kunskapen om hur tegeltak förr lades suddas ut med tiden. Men – jag fortsätter vurma för udda, lokala byggnadstraditioner!

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Nocktegel eller inte

  1. Här på västkusten är överskjutande tegel en sällsynt företeelse. Extremt sällsynt. Och jag brukar ändå titta extra noga på hus och byggnader vid turer på landsbygden.

    Liked by 1 person

    • Jag har uppfattat överskjutande tegel som en mycket tidig lösning på tegelnock, en lösning som syns i lerhaltiga Mälardalen där lertegel tidigt blev vanligt även på ekonomibyggnader. Snart nog började nocktegel tillverkas och den lösningen bredde ut sig i övriga delar av landet. I Norrland är det så men Västkustens och Sydsveriges tegelnockar har jag inte forskat i.

      Även stickspån, handspäntade (inte hyvlade) lades på det här viset en gång i tiden.
      Visst är detintressant! Personligen tycker jag detta med avsaknad av nocktegel är värt en utredning, är en forskningsuppgift :-)

      Gilla

Tyck till om du vill!

