Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Stänkflaskan

7 kommentarer

Hur glad kan man inte bli över en mindre plastflaska med hål i det avtagbara locket!?

Som jag letat efter en stänkflaska sedan mina gamla gått sönder. Det var inte helt lätt att hitta, kanske letade jag i fel sammanhang. De används tydligen inom pyssel & DIY och inte inom textilvård :-o  Är det åldern som gör att jag inte hängt med?

Det är härligt att mangla textilier. Då måste man stänka dem innan. Jag brukar använda ljummet vatten som suger in snabbare än kallt och därefter lägga allt i en stooor plastkasse över natten, ja ibland upp till ett dygn. Under den tiden i rumstemperatur drar fukten in jämnt i allt tyg som då går lätt att mangla slätt. Att använda sprayflaska är tidsödande och inte lika effektivt, dessutom får jag ont i handen av allt tryckande. Stänkflaska, eller DÄNKFLASKA som det står i plasten, är bara bäst. Å vad jag är glad över den här plastsaken!

När jag dessutom köpt ny mangelduk till mangeln är jag helnöjd. Mangling är grejen ;-) och till sommaren ska jag än en gång mangla på en gammal kulturhistorisk mangel av trä med stenbumlingar ovanpå som tyngder. Gissa om det ska bli spännande… Kanske använder jag då en björkvisp som doppas i en vattenså för att stänkas på dukarna som ska manglas.

 

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

7 thoughts on “Stänkflaskan

  1. Härligt att du hittat en ny, jag tappade locket till min och kunde inte hitta någon ny. Liksom du så tycker jag att sprayflaska blir jobbigt för handleden. Jag tillverkade en egen ny av en tom drickyoghurtflaska och en varm nål.

    Liked by 1 person

  2. Mangling är bäst! Tyvärr har jag inte utrymme för en mangel…. :-(

    Liked by 1 person

  3. Hmm… Har en modern 70-talsmamma som aldrig manglade. Nu har jag ärvt fina linnedukar och annat av en generation tidigare. Således har jag ”lärt mig” mangla på egen hand – jag manglar dukarna direkt från tvättmaskinen d v s centrifugeringsblöta. Har jag missat något grundläggande i manglandets ABC? Tacksam för tips och synpunkter från dem som är mer rutinerade :-)

    Liked by 1 person

    • Nja, dukar av hellinne är inte så lämpliga att centrifugera, fibrerna bryts och tyget blir skrynkligt. Linnedukar håller sig vackra längre om de inte centrifugeras.

      ”Torktumling är bara energikrävande och behövs inte då linfibern torkar så fort själv. Vidare förstörs linfibern när den börjar bli torr samtidigt som den slungas runt i torktumlaren. Fibern kan alltså knäckas vid slutet av torktumlingen.” – http://www.vavarenibastad.se/om-lin-_-linne/skotsel-av-lin/
      Mer finns att läsa om detta via andra länkar.

      Gilla

  4. Ok, tack för länken! Torktumling var i och för sig aldrig något jag skulle få för mig att utsätta mina dukar för :-) Det var istället frågan om helblött (centrifugerat direkt från tvättmaskinen) eller halvblött (dropptorkat och återfuktat) var att föredra vid mangling.

    Liked by 1 person

    • Jag brukar samla det som ska manglas på hög, torrt, och därefter stänka med vatten. Vill man passa rätt fuktighet det går det lika bra att mangla då som att fukta genom att stänka i efterhand. Helblött har jag aldrig provat. Av någon anledning gjorde man inte så förr i tiden. Kanske för att det var svårt att torka det slätmanglade utan att skrynkla till det, inte vet jag. Man gör det som passar en själv och dukarna bäst!

      Gilla

Tyck till om du vill!

