Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Vilddjursstek :-)

10 kommentarer

den-lilla-ratten
Köpte en begagnad liten kokbok ”Den lilla rätten” från 1953. Boken innehåller recept på små snabblagade rätter.
Jag köpte den mycket för det fina omslagets skull plus att jag äger systerboken från året innan – ”Kaffekalaset”.  Willy Maria Lundberg står redaktör, vem som formgett omslaget finns inte angivet. Pärmarna är styva och glansiga, lätta att torka av om så behövs. Baksidan har en vacker grön kulör.
viltstek_eller
När jag bläddrade i den hittade jag ett par roliga rätter att laga. Den ena kallas vilddjursstek och den lagade jag i helgen. Haha, ni ser den på uppslaget. Köttfärs med nerstuckna prinskorvar i, va! Jag hade korvar från Mälarchark kvar i frysen från i julas så de kom till nytta i den här fantasifulla rätten.
50-talets-viltstek
Så här blev min igelkottastek då den omgärdats med grönsaker. Haha…
viltstek_recept
Bilderna är få och samlade till vissa sidor, textsidorna desto flera och tydligt uppställda. Så olikt dagens kokböcker där bilderna verkar vara viktigare än innehållet ibland. Uppslaget med vilddjursstek är avfotograferad. Där finns även en rätt med lustiga namnet ”Falsk vildand” :-)

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

10 thoughts on “Vilddjursstek :-)

  1. Rolig framsida! Har kvar mammas gamla kokbok som är så sliten att pärmarna är borta. Men jag måste erkänna att det är inte jättemånga recept som lockar mig. Men å andra sidan tror jag inte där är någon igelkottsstek i den.

    Gilla

  2. Gamla hantverksböcker är coola. Och vilken kulturhistoria!

    Liked by 1 person

  3. Det ser mycket gott ut! Snart dags för lunch..

    Gilla

  4. Allt var inte bättre förr… Och apropå mindre kött, så ropade jag på en auktion för några år sedan in en svensk vegetarisk kokbok från förra sekelskiftet. Den kändes lite J L Saxon, och det är ju alltid kul, men recepten får en kanske inte att jubla.

    Liked by 1 person

    • Jag gillar ju gamla kokböcker men använder dem kanske inte så ofta. En så gammal vegetarisk har jag inte träffat på än. För övrigt är de som var populära då jag skaffade eget hushåll historiska de också numera :-)

      Gilla

  5. Kokböcker är kultur. En hel del av dem kan bli som vänner. Böcker är överlag fina vänner!! Och mat kan vara så väldigt GOTT!!

    Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

