Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Lerklinat

7 kommentarer

Så var det då tydligt bevisat. Vissa väggar lerklinades en gång i tiden.
underlag-lerklining
I resvirket högg man hack för att få fäste för ”putsen”.
lerklining
gammal-lerklining
Detta är den enda väggytan där kliningen kom fram ordentligt efter att spånskivorna togs bort – innerväggen mot salen. Är förtjust över att det fanns så pass stora sjok kvar. Men sen då…

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

7 thoughts on “Lerklinat

  1. Hur tänker ni? Ska ni använda samma metod igen?

    Liked by 1 person

  2. Som sagt, spännande!

    Liked by 1 person

  3. Himla kul att hitta spännande saker i väggar och tak när man börjar skala, man blir lite arkeolog. Roligt också att se hur husstommen ser ut, men det kanske ni gjort redan tidigare?

    Gilla

    • Ja, det är mycket intressant om man är intresserad av konstruktioner vilket jag är. Husstommen har vi förstås sett under tidigare arbeten men inte just i detta rum. Och lerklining utan plywood spikad över gjorde mig lycklig :-) Jag har länge väntat att något sådant här skulle dyka upp (eftersom jag sett småbitar av lera) och har förberett mig genom att gå en kurs i lerklining för några år sedan.

      Gilla

Tyck till om du vill!

