Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Linnefrotté

2 kommentarer

Här finns en skatt i form av handdukar och badlakan av linnefrotté.
linnefrotte1
linnefrotte3
”Linnefrotté. Frottéhandduk av äkta lin som ger den rätta känslan vid bl. a. bastubad.
2 st frottéhanddukar, format 50×70 cm. 65 % lin och 35 % bomull.
Marks Pelle Vävare Sweden.”

linnefrotte2
Jag köpte rätt många då det begav sig. Ett dussin handdukar och fyra badlakan. Sen tyckte jag inte att de färgmässigt stämde in här i wc/dusch. De var för bleka. Några åkte med till fritidshuset men resten lagrades i textilförrådet. I nya badrummet får de nu komma till sin rätt. Men jag gillar verkligen förpackningarna och vill knappt öppna dem :-)

linnefrotte4
Tillverkare var dåvarande Marks Pelle Vävare. En guldskatt i mitt tycke. Det verkar väveriet ha tyckt också med tanke på guldtrådarna i det vävda namnet i hanken.

linnefrotte5
Det här är frotté de luxe. Suger vatten bra, river liiiite skönt. Tänk att de fick komma fram i ljuset till sist.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Linnefrotté

  1. Det glädjer en linnenörd som mig att de har kommit fram i ljuset!!

    Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

