Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Välavvägd förebild

7 kommentarer

sjoborre
Den här varelsens skal har funnits i min ägo länge nu. Den hänger på väggen i ateljén allt sedan den invigdes. Formen, färgen och mönstret är tilltalande och jag hämtade den utanför Norges kust, på den lilla ön Grip, för länge sedan.
När jag långt senare, under det som skulle kunna kallas en bildningsresa, insåg att den här varelsen var en förebild för ett av antikens arkitekturelement blev den än mer spännande. Där den hänger på väggen påminner den om tillvarons skönhet och balans. Och oförglömliga upplevelser.


  Den norska ön Grip i Møre og Romsdal fylke, Norge.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

7 thoughts on “Välavvägd förebild

  1. Naturen är bästa formgivaren!

    Liked by 1 person

  2. Naturen är fantastisk och människan tar ibland efter och gör så gott hon kan :-) https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/cb/90/f9/cb90f956ba824f21a803802662c35880.jpg

    Gilla

  3. SJÖBORRE! Helt Magisk! Oh, jag hade en sådan för länge sedan, hämtad i Norge. De är så vackra, och tydligen goda efter vad jag har hört. Själv är jag mest intresserad av skalen!

    Liked by 1 person

  4. Den är vacker, sjöborren, men ack så tråkig att sätta foten på av misstag. Finns det något annat namn än echinus för detaljen som skissen visar?

    Gilla

  5. Ja, nog förstår man var människan fått inspiration till alla mönster – på dekormåleri, tyger, mattor, keramik, arkitektur… Det är spännande att gå in i mönstren som finns i blommor och annat. Titta t ex på väl utslagna tulpaner av olika slag – uppifrån så man ser allt. Tulpanplanteringen i stadsparken i Örebro kan man tillbringa lång tid i på det sättet. Och njuta av naturens skönhet!

    Gilla

Tyck till om du vill!

