Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Kvistförslag

2 kommentarer

korsbyggnad-kvistforslag
Detta är en traditionell timrad korsbyggnad, ett landskapshus. Till den finns en stor oproportionerlig tillbyggnad längs hela framsidan men den visas inte här. Familjen som kontaktade mig om detta ville ta bort tillbyggnaden. Omgivande landskap var underskönt.
Mitt diskussionsunderlag för en ny farstukvist (eller kalla det glasveranda) syns på fasadritningen. Det som fanns att utgå från, förutom den befintliga timmerhuset,  var den ockragula pardörren. En planritning och ytterligare en fasad hör till förslaget. Det var ett trevligt uppdrag och jag blev insatt i byggnadsvårdarens tillvaro och svårigheter i en annan del av landet. En bra diskussion startade med denna skiss – om materialval, om funktioner, levnadssätt, om landskapsvård. Det är dock ingen byggritning, man bör ha mer underlag för att sätta igång ett byggprojekt som detta.

Under året som gick hade jag uppdrag från olika landsändar att skala bort sentida tillbyggnader och rita något smäckrare. Allt för skönhets skull.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Kvistförslag

  1. Vad fint! Jag har lite ågren över att vi inte bad om hjälp med ritningar till vår ombyggnation av verandan.. Men när snickaren, som är väldigt duktig och som vi har väldigt bra kommunikation med, plötsligt fick tid så körde vi och tänkte att det givna förutsättningarna samt att vara med och ta beslut vartefter skulle garantera resultatet! Men jobbresa mitt i allt och moderna byggsätt (väggelement..) som jag inte riktigt var medveten om gjorde att det inte riktigt blev så.. Så nästa gång ritningar :) Nog alltid värt!

    Liked by 1 person

  2. Man kan ju fatta mycket klokare beslut om man har någon att bolla med, som kan tänka ”större” och ”längre”, och se saker ur flera perspektiv.

    Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

