Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Utomhusbelysning

7 kommentarer

Utomhusbelysningen varieras på gården. När jag lämnar min ateljé på eftermiddag/kväll lyser bara knutlampan som är relästyrd. Övriga lampor tänds genom att trycka på ett par strömbrytare inomhus.
el1
el1b
Med nya annexet blir ljusbilden annorlunda än förr. Badrummet och burspråket i arbetsrummet ger gårdsplanen extraljus inifrån. Förutom då lampan vid entrédörren.
el2
el3
Igår snöade det dagen lång, jag som älskar kall snö trivdes med det men när det gäller världshändelser i övrigt var det en rätt mörk dag. Tycker jag om den 9/11.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

7 thoughts on “Utomhusbelysning

  1. Det ser så trevligt ut med ljuspunkterna på stugorna, ombonat! Snön gör sitt till förstås men belysningen och de röda stugorna är det viktigaste!
    Här längre åt nordväst har det kommit en 20-30 cm snö, så idag kunde jag inte låta bli: spände på mig skidorna och laggade iväg på åkervägen längs älven. Härligt! Och så låtsades jag att det var februari – det är ju februarikänsla med snön och ljuset, så här en sex veckor före vintersolståndet. Men snart är vi där på riktigt!

    Gilla

  2. gäller att glädja sig åt de ljuspunkter som faktiskt finns där! Fin gård!

    Gilla

  3. Ser riktigt fint ut. Belysning kan man aldrig få för mycket av!

    Gilla

    • Nja, där håller jag inte med dig. Kanske är det här en lampa för mycket…
      Jag älskar mörker och vill gärna kunna se stjärnhimlen. Det är inte alltid samtliga utebelysningar är tända – särskilt inte om det är månljus :-) Effektivast är att ha lågt sittande lampor men vi fortsätter med den typ som fanns vid flytten hit.

      Gilla

      • Jag menar inomhusbelysning. Utomhus kan det vara fint med en stadigvarande lampa samt ytterligare arbetsbelysning som kan tändas vid behov. När stallet byggdes ut på 1960-talet satte morfar in fem stycken armaturer med en 40 wattare i varje. ”Uj uj uj, så mö’ lys” ojade sig grannarna, och en granne påpekade att ”det hade räckt med EN 40 wattare”. Varpå svaret blev: ”Det är väl för fan inte kräga som ska ha nytta av lyset när jag går här och mockar!” ;)

        Liked by 1 person

  4. Vi har rätt många lampor ute men tänder dem aldrig samtidigt. Det är trevligt med lampor på uthus så att det ser ”bebott” ut, särskilt när man som vi bor med hus omkring, men utom direkt synhåll. När vi har tänt i tvättstugan ser det ut som vi har en väldigt nära granne……
    Dessutom bor vi mitt i en backe och husen ligger på olika nivå. Det är en utmaning.

    Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

