Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Lövträden på gården

Lämna en kommentar

höstek
lovrafsor
Här på gården finns många lövträd och tre lärkträd. Det är björkar, almar, rönn men framför allt ekar. Utöver det fruktträd. När löven fallit i november är det dags att räfsa upp dem och lägga på lövkomposten. Ju fler år som flyr desto kärare besvär är det att ta rätt på de där löven. Jag är innerligt glad att här finns stora fullvuxna träd.
novemberek
novmorgon-marginal ek-marginal-feb300
ek-mars_300_marginal ek-marginal-dec300
Särskilt ekarna är fantastiska året om. Från köksfönstret ser jag den här eken, med de olika himlarna som bakgrund. På en annan plats i landet har jag granar och tallar som jag också tycker mycket om. Jag tycker verkligen om stora träd. Många har en outgrundlig aura omkring sig. Och de behövs för den biologiska mångfalden, de är en bit av det vi kallar ”natur”. Här på gården är det knappast ”vild natur” men ändå värdefulla, både för människor och djur.

 

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

