Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Hopplöst

1 kommentar

Men vad ska jag fästa duschväggen av glas med? Jag har letat nu och då sedan ett år tillbaks. Har trott att det ska lösa sig på något sätt. Hjärnan fylls av beslag av aluminium, kromad mässing, förnicklad mässing, rostfritt stål som är blankpolerat eller mattborstat. Har kontaktat flera metallverkstäder här i trakten för specialtillverkning. Jag vet med bestämdhet vad jag vill ha men det finns inte.
glasbeslag
Vill ha ungefär 5 cm från underkant glas till golv, vill ha glaset upptill fäst i ett horisontellt rör – inte i taket. Och just de där fästena i röret upptill ställer till störst problem. Förutom att tillverkarna har olika material i sina produkter. På bilden nere t v har tillverkaren en fot av aluminium med ett förkromat glasfäste. Märkligt i min värld.  Jag vill ha enhetligt och allra helst blankt och samma material. Att blanda aluminium och kromad mässing tar emot. Och jag vill absolut inte ha ett stag upptill vid glasets fria hörn vilket är en normal lösning numera.

tjusigt-rf
Här finns en produkt jag tycker om. Vilken stram formgivning. Italiensk naturligtvis. Nu har jag sökt så länge att priset på beslagen spelar nästan ingen roll längre. Men delarna är av mattborstat – inte blankpolerat –  rostfritt stål. Och är avsett för ett glas eller ett väggmaterial som är 10-13 mm tjockt. Jag har valt ett glas som är 6 mm, vill inte ha klarglas och samtliga dekorglas kan inte härdas.

MrsUniversum brukar inte ha beslutsångest. Absolut inte men nu har jag lust att dra ett gammalt täcke över mej och gömma mej för det här tar galet lång tid :-(

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

One thought on “Hopplöst

  1. Kan bara säga lycka till!

    Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

