Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Farstukvist

Lämna en kommentar

farstukvist1
Jag hinner långt ifrån blogga i realtid för jämnan. Så nu visar jag ett par bilder av en vacker och intressant gammal gårdsbebyggelse jag stötte på under Dalaresan i september. Den här mangårdsbyggnaden med sin fina farstukvist kom i min väg. Se vilka vackra detaljer! Kolla bänkens stödben.
farstukvist-m-bank
Matsgården är en gårdsbebyggelse med elva hus i Östbjörka, Rättvik. Mangården går tillbaka till 1600-talets mitt. Gården inköptes 1931 av Nordiska museet med avsikt att flytta gården till Skansen. Gården ligger fortfarande kvar på sin ursprungliga plats och 2005 såldes Matsgården till Rättviks kommun. Det var märkvärdigt fint att komma förbi. Byggnaderna var låsta men gårdstunet öppet, det gick att strosa omkring där. Inga som helst skyltar beskrev vad jag såg. På nätet fanns jag viss info.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

