Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Nittsjö keramik

2 kommentarer

nittsjo-fargstarkt
vackert
Se så genuint fint det är vid ingången.
nittsjo-keramik
Besökte Nittsjö keramik utanför Rättvik för tre veckor sedan. I delar av min umgängeskrets anses det inte att något vackert produceras här numera, och – visst kan man se hur viktigt det är att knyta till sig bra formgivare för att gillas av det modemedvetna etablissemanget. Jag ville ändå hit för att se tillverkningen och försäljningen och blev positivt överraskad över den här keramiktillverkningen lite avsides långt ute på landsbygden. En vanlig vardag kom hela tiden en liten men ganska jämn ström av besökare. Det var fullt tillåtet att gå in i lokalerna för produktionen vilket jag tycker är intressant i så gott som all tillverkningsindustri. Det var generöst tillåtande att fotografera.

Nittsjö startade som tegelbruk 1843 och det kan man se på den vackra tegelarkitekturen. Se hur tegelstenarna använts för att skapa fina och enkla ornament på fasaden. 1917 ombildades tegelbruket till stenkärlsfabrik.  Själv minns jag från min barndom vackra vaser från Nittsjö.
nittsjo-skalar
Jag köpte två skålar, det finns tre storlekar. Just de här säljs enbart på plats i Nittsjö. Det är spillkumsmodell men utan pip. Den blå glasyren är så typisk för Nittsjö, den limegröna är ny. Det här kan bli favoriter känns det som. Skillnaden mot de gamla spillkumar som redan finns här i hushållet är att de gamla inte är glaserade på utsidan. I det fallet föredrar jag den oglaserade utsidan men Nittsjös skålar är finfina.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Nittsjö keramik

  1. Skit i vad andra tycker! De gör fantastiskt fina blomfat. Svart och rejäla med en glasyr som gör att vattnet inte tränger igenom fatet. Jag har bunkrat dem! M-L

    Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

