Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Fram ur gömmorna

7 kommentarer

lom
En lom slog sig ner på den kaklade fönsterbänken. En gång inhandlades av mig på Gustavsbergs porslinsfabrik under ett besök på 80-talet. Paul Hoff skapade den.
bad
Klart? Njet. Än är inte speglar uppsatta och ingen väggbelysning finns på plats. Inhandlad, ja. För att inte tala om problemet med att hitta beslag till den fasta duschväggen. Haha. Hur jobbig kan man vara i sin bestämda åsikt över hur föremål ska vara formgivna och fungera? Nåväl, vattenlåset kom på plats i fredags. Det gick lite troll i detta. Rörmokaren placerade tvättstället ocentrerat i förhållande till utloppet för badrumsbelysningen. Jag vet hur han tänkte men det ställer till problem för mig som i just det fallet vill ha lodrät axialitet. Hur jobbig får man vara undrar min man ;-) Hur jobbig som helst om resultatet blir estetiskt mer tilltalande än om man gör det enkelt för sig, säger jag.

Det blev ett annat avloppsrör än jag önskade mig först. Detta gick inte att uppbringa på något annat sätt än nytillverka ett ex. Och det var lite väl exklusivt tyckte jag. Jag googlade hittade ett annat jag kunde tänka mig och kontaktade rörmokaren. Långt om länge fick jag veta att den dimension som är vanlig idag och som hålet i golvet hade, nämligen 40 mm, inte fanns i metall, enbart i kromad plast. Enbart 32 mm diameter fanns i kromad metall. Vilket inte stod att läsa på nätet. Jahaja. Och metall ska det vara. ”Då får jag leta vidare” suckade jag och planerade en kväll i avloppsrörens tecken. Efter några timmar ringde rörmokaren och sa att han kunde fixa övergången från 40 vid golv till 32 på avloppsröret. Utan att ens fundera mer sa jag ja till lösningen.

Vem kunde veta att det finns två standarder för avloppsrör från tvättställ? Fortfarande har jag inte fått något svar på min fråga varför så är.

111923_1_566 817-101-vattenlas

Det blev de här delarna jag valde. Inte något special alls. Ett avloppsrör med rundad 90-gradersböj och ett pungvattenlås av den modell jag planerat. Allt i kromad mässing.

Till dig som kommenterade och undrade om jag hittat kromade metallrör föreslår jag att söka ”vattenlås kromad metall” och/eller ”avloppsrör kromad metall” på nätet. Det finns en del att välja på men inte det just den utformning jag köpte en gång i tiden.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

7 thoughts on “Fram ur gömmorna

  1. En likadan lom finna här hos mig. Det är de små detaljerna som gör det lilla extra skulle jag säga. De man har tänkt ut EXTRA vill man liksom inte vara utan. Men nu närmar det sig, premiärbadet! Rätt belysning är inte lätt skall jag säga, det finns mycket som man inte alls vill ha också, och mycket att välja på!

    Gilla

  2. Åh så fint det blir och vilken underbar miljö! Jag är så imponerad av hur väl du tänker igenom allt och letar tills du hittar det rätta. Önskar jag hade lite av ditt kunnande och estetik och din bestämda uppfattning om hur det ska vara!

    Gilla

  3. Det börjar likna nåt!

    Gilla

Tyck till om du vill!

