Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Äppeldagar

6 kommentarer

pomologidagar5
Besökte pomologidagarna på Julita i helgen. Det var vackert och doftade gott!
pomologidagar4
pomologidagar3
Äpplena var utställda i Orangeriet med härligt mycket ljus.
pomologidagar1
Här på gården är slutplockningen inte gjord än men de ska snart bli. Vi har haft besök av en älg med kalv som mumsat i sig det de nådde. Det är andra gången gillt sedan jag flyttade hit. Mäktiga djur – men lite förnärmad blir jag ju!
algar-17-maj-2016
Det var nog ett par av de här ståtliga djuren som i sakta mak promenerade förbi en bit från gårdsplanen några gånger i maj i år.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Äppeldagar

  1. Två år tidigare har älgen rensat mitt äppelträd från äpplen så nu låter jag dem inte sitta kvar längre än nödvändigt. Igår plockades de ner! Även om de egentligen borde suttit kvar ett tag till. Blir också mycket förnärmad när älgarna tar sig friheter på det sättet. Jag hängde upp svettiga arbetskläder i trädet men vet inte om det haft någon skrämseleffekt.

    Gilla

    • Kanske är det här ett problem för många – men för mej var det rätt okänt. Rådjur har alltid varit värre för odlingarna här. Ska bli skönt att ha äpplena i säkert förvar i matkällaren hur som helst :-)

      Gilla

      • Hos mig var det ingen tvekan om att det var älg som varit framme. Trädet var länsat högt upp, långt över rådjurshöjd, och grenar avbitna. Tror att det låg högar med spillning också, mycket avslöjande.

        Gilla

        • Ja så är det. Rådjuren äter dessutom mestadels fallfrukt, river inte ner äpplen med kvistar från träden. Första gången jag märkte vad som var i görningen stötte jag en tidig oktobermorgon, (det var mörkt ute) ihop med skuggorna av ett par älgar. När ögat vant sig såg jag dem och lyckades också få foton, om än korniga, av de ståtliga djuren. I år var det min man som såg dem ett par sena kvällar då jag var bortrest. Lite häftigt är det trots allt!

          Gilla

  2. Fantastisk så mycket äpplen den finns i landet Sverige! Man blir glad när man ser att det ploppar upp musterier här i Norrland, utanför Sundsvall finns ett en månad om året! Men vi har inga äpplen……

    Gilla

Tyck till om du vill!

