Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Detaljerna gör det…

5 kommentarer

gjutjärnslock
Ganska snyggt brunnslock av gjutjärn kan jag tycka. En detalj som inte skämmer det offentliga rummet i sin alldaglighet. Man blir lite lycklig över skönhetstänk i vardagsdetaljer som omger oss. I Rom har man vackra brunnslock med S.P.Q.R i relief.  Senatus Populusque Romanus – Senaten och det romerska folket. Anrikt och nytt i ett.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “Detaljerna gör det…

  1. Hej! Här kommer en kommentar som inte hör till det här ämnet, men min mottagning på landet gör att jag inte kan komma med kommentarer då. Du skrev om gamla träd i somras. Jag kom att tänka på ett program jag såg på Axess eller Kulturkanalen, som handlade om speciella träd i Europa. Bland annat berättade de om en gammal lind, en danslind, i Himmelsberg i Hessen, Tyskland alltså. Det trädet var belagt på sin plats sedan medeltid, och det hade fått sina grenar böjda och formade för att kunna bära upp ett dansgolv. Det visades en gammal film från 1940-tal kanske där man dansade i trädet. Numera är trädet fridlyst och omhändertaget på alla vis med rätt skötsel. Det används inte alls till dans men skyddar annan kulturell verksamhet i byn. Men – man har utsett en ny lind en bit därifrån och sköter den med avsikt att tillverka en ny danslind.

    Gilla

    • Vet du Ulemor, jag såg två av de tyska programmen men inte det om danslinden. Det låt som jag borde se – måste kolla om det ligger ute på svtPlay. Tack för tips hur som!

      Gilla

  2. Det är roligt när man hittar dessa speciella brunnslock, jag har sett dem i Rom. I Oslo har man också tänkt till och låtit designa lock och bytt ut i centrum. Jag visade ett för två år sedan, tror jag.

    Gilla

Tyck till om du vill!

