Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Vattenlås – hur svårt kan det vara…

6 kommentarer

krom2
Jag är förtjust i vattenlåset och avloppsröret som jag valde en gång i tiden till duschrummet i bostadshuset. Det är av kromad metall vilket innebar att det då var en beställningsvara eftersom de flesta vattenlås och avloppsrör är av kromad plast alternativt synlig vit eller grå plast. Det ville jag inte ha. Kolla in pungvattenlåset och framför allt röret med 90 graders böjen upptill. Elegant i mitt tycke. Det ska väl inte vara svårt att få tag i ett likadant till nya badrummet tänkte jag.

Men si det är det. Just de där rören verkar inte tillverkas längre, åtminstone hittar varken jag eller rörmokaren ett likadant. Pungvattenlåset finns dock fortfarande med samma form men också i mer avskalad form.

Frågan är vad jag ska välja. Ett snarlikt det som finns i bostadshuset eller ett med modernare snitt. Kromad metall (mässing) vill jag hur som haver ha eftersom det blir helt synligt då tvättstället blir fristående utan badrumsmöbel. Passar bäst med den planlösning jag ritat. Plast kan jag leva utan.  ”Guld” dvs synlig mässing är inte heller min stil.

csm_817-110-vattenlaspaket-golv_952c2e03bcXA200-tapwell
3458061Agustavsberg_vattenl_s_3880_f_r_golvanslutning_krom
817-101-vattenlas  1556_pxa-fal-qbank-074fe681c9742d991dc00dc287aba5094ff8c678
Vattenlas no2
krom3
Visst är det fint… Färdigställandet av annexet försenas lite till men vad gör väl det. Inget alls. Jag hör till den del av mänskligheten som vill ha koll även på dessa detaljer :-) Hur tänker ni om vattenlås, avloppsrör, väggbrickor, golvkopp och kall- och varmvattenrör?
Vattenlaas
Vattenlås i sig är en bra uppfinning som hindrar kloakstank i rum med vattenförsörjning och därmed avlopp.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Vattenlås – hur svårt kan det vara…

  1. Kolla med dessa http://www.specialsvets.se om de kan tillverka ett exakt lika dant till dig.

    Borde ju inte vara så svårt att tillverka ett sådant om du vill ha ett exakt likadant.

    Gilla

  2. Jag gillar vattenlås! Ända sedan mina tidiga tonår har jag gillat att skruva isär vattenlås för att rensa och rengöra. Av naturliga skäl gillar jag… pungvattenlåsen bäst (visste inte ens att det hette så men förstår varför). Tyvärr kan jag inte säga att jag brytt mig så mycket om utseendet. Vattenlås som vattenlås. Jag gillade att laga mekanismen i gamla flottörtoaletter också. Nu för tiden är mekanismen mycket mer komplicerad. Varför blev jag inte rörmokare?

    Gilla

    • Vilka oanade intressen det finns hos bloggarna jag läser. Att du är tekniskt intresserad har framgått med de energiproducerande vattenturbiner och kraftverk du bl a fotar. Men det gäller in på detaljnivån med vattenlås också. KUL!
      Här har vi fortfarande en Gustafsbergs vattenklosett med flottör. Det sägs fortfarande gå att hitta reservdelar till en sådan om så skulle behövas och det kan jag tycka är fantastiskt.

      Gilla

      • Hej,

        Har du hirrat något rör som ej är i plast? Söker jag med nämligen.

        Gilla

        • Det är inte alltför svårt att hitta vattenlås och avloppsrör från tvättställ i metall. Men exakt det utseende jag visar på bilden överst i inlägget finns inte längre har jag förstått. Skriver om vilket kromat metallrör jag valde i ett inlägg imorgon.

          Gilla

Tyck till om du vill!

