Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Verkligheten på Verket

Lämna en kommentar

Verket_Avesta
Tog en tur till Verket i Avesta i fredags. Vilket härligt och tankeväckande möte det blev med Avesta Art 2016. Konst som berör behövs.

Sirouz Namazi_Verket_Avesta
Det som var annorlunda var att den personal jag mötte till stor del bestod av medelålders kvinnor. När det väl stod klart för mig blev jag gladförvånad. Jamen så brukar det inte vara på konstmuseer och gallerier. Men det här var bra, välkomnande och originellt enligt mej.

Gick först en klargörande och bra guidad tur. Sirouz Namazi hade bland annat denna skira arkitektoniska konstruktion ovan utställd förutom ytterligare verk med spännande tankar om vad som krävs för att rekonstruera en gången tid, alltså tankar om minnet.

Efter den timslånga guidningen var det lunchdags och eftersom Köket i gränden hade semesterstängt rekommenderades jag att äta till golfrestaurangen. Medan jag satt och åt lunch ute under tak kom ett skyfall. Det är mäktigt att se och höra ett våldsamt regn falla men ändå klara sig från att bli genomblöt. Sen återvände jag och såg jag utställningen i egen takt. Det behövdes för där fanns många fler spännande tankar och verk än de som jag visar här i inlägget.

OLEK1_redigerad-1
Polska konstnären Olek virkar och får hjälp med detta. Oleks installation In the Blink of an Eye består av ett rött litet hus med två rum. Det ena fortfarande nästan helt intakt samt väldigt romantiskt och virkat ombonat. Borta bra men hemma bäst!

OLEK3_redigerad-0
En video visade ”bombexplosionen” då konstverket delvis avsiktligt och under ordnade former föröddes.

OLEK2
Köket i det lilla huset efter explosionen. Borta bra men hemma bäst? Vem vet vad som kan hända?

Slutligen gick jag till Verkets avdelning Bagdad, salen för barns kreativa lärande. Halva avdelningen var pyssel med papper, fingerfärg, lera mm. Där pågick skapande. Andra delen av salen ville visa matematikens mångfald med spel, historia och kluriga uppgifter. Där blev jag, som det enda stora barnet, kvar ett bra tag – läste och löste.

Dagen var fantastisk – jag var helt klart svältfödd på tankeväckande konst.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

