Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Besök i Gallejaur

4 kommentarer

1c
Det var ju hit jag ville åka (och Glommersträsks bygdemuseum blev ett bonus på vägen.) I flera år har jag längtat till Gallejaur i Norrbotten, i Lappland. I år gjorde jag/vi slag i saken och inte blev jag besviken.

Gallejaur blev kultur- och naturreservat 2008. Mitt första möte med Gallejaur måste ha varit filmen Systrarna i Gallejaur av Åke Edström från 1989. Det är en dokumentärfilm om tre systrar i byn Gallejaur som lever och bedriver jordbruk på i många avseenden samma sätt som man gjorde under 1800-talets självhushåll. Klicka på länken för att komma till en läsvärd broschyr om Gallejaur.

Den yngsta och sist kvarlevande av de tre systrarna, Ebba Karlsson, dog samma år som kulturreservatet som var hennes hem, invigdes. Systrarna var de sista brukarna av hemmanen vars första mangårdsbyggnad uppfördes 1864, det hela är numera en stiftelse. Idag finns får på gården och planerna är att även ha kossor. Jag har många foton exteriört och interiört på alla byggnader som finns där men väljer att visa endast dessa fyra. Man kan boka in sitt boende i de vackra husen.

1d
På väggen hänger Arvidsjaurs Hushållningssällskaps hedersdiplom samt jordbruksdiplom från 1972 respektive 1979.

1b
1a
Här finns levande känsla med krukväxter som vårdas, en stor blomsterlönn och en enorm fjädersparris. Båda har man tagit skott av så i besökscentrats stora fönster står även blomsterlönnar. Det relativt nyuppförda besökscentrat innehåller förutom administration restaurang och butik och faciliteter för besökarna. Där fanns bland annat blodkorv att äta, norrbottnisk husmanskost. Så klart att jag provade. Sedan 2010 ger stiftelsen ut en gedigen skrift per år med olika infallsvinklar på livet i Gallejaur. De äldre årgångarna kostade endast 20 kr/styck.

Eftersom kulturreservatet instiftades så pass sent kan man se olikheter i bevarandefilosofi här och i kulturbyggnader som långt tidigare skyddats. Allt här upplevs som väldigt autentiskt och inte tillrättalagt. Alla årsringar finns ännu kvar och jag hoppas det så får förbli även om man satt 1950-talet som ”slutdecennium”. I så fall skulle plasttrasmattorna tas bort och några andra detaljer. I tröskladan fanns en utställning om jordbrukets villkor som jag tyckte om. 1964 lades en stor del av den mark som brukade skördas till djurfoder under vatten då en kraftverksdamm anlades.

Här finns Gallejaurs hemsida.

Det här var en fin upplevelse och jag kan tänka mig att återvända, gärna boka in övernattning på plats. Därefter skulle jag kunna tänka mig att åka ytterligare en bit för att ta mig till Sveriges nordligaste fäbod. Hur spännande kan inte det bli!

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Besök i Gallejaur

  1. Vilket fantastiskt ställe! Tänk att få kliva rakt in i någons hem där tiden stannat.

    Liked by 1 person

Tyck till om du vill!

