Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Ledigt

2 kommentarer

luktärtor
Jag fick en bukett luktärter med sparrisgrönt med mig hem efter träffen med min gräsänkekompis. Vi har skickat iväg männen på segling. Dagen efter återkom jag till henne för att plocka svarta vinbär. Det blev 3,5 liter och av dem har jag nu kokat sylt. Och krusbären jag fick är sockermarinerade.

Det är så skönt att ha tid för sig själv…

luktärtor

Latmasken sammanträder.
Han pratar vind och väder.
Han hyvlar inga bräder.
Han garvar intet läder.
Han sömmar inga kläder.
Han hedrar inga fäder.
Han sammanträder.

Sammanträdaren
av
Alf Henriksson
ur ”Underfund” 1972

(Detta handlar icke om mej även om semestern består.)

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Ledigt

  1. Sockermarinerade krusbär – recept? Vår självsådda krusbärsbuske (eller: fågelsådda) ger rejäl skörd i år. Tänkte mig marmelad, men det där lät ju spännande!

    Gilla

    • Lätt som en plätt, Eva. Koka upp en sockerlag (rätt stor del socker), häll den kokande lagen över bären och låt stå till det svalnat. Ät direkt med t ex glass, jag smaksätter frukostfilen med dem. Frys in i portionsförpackningar med lite sockerlag och ta fram i vinter. Så kan man göra med många bär och frukter. Smaksätt med rom, vanilj, citronsaft eller annat trevligt allt beroende på vad som sockermarineras.

      Gilla

Tyck till om du vill!

