Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Klängande vinrankor

2 kommentarer

pergola2
Nu har en av vinrankorna vuxit sig hög och jag började fundera över klätterstöd. Jag fick den av en kompis 2014 – perennträdgårdens första säsong. I fjol tog den sig uppför stolpen vid grinden med lite hjälp från mig och jag vill gärna att den ska bilda ett tak över sittplatserna närmast väggen. En slags pergola till stöd för det vill jag ha. Hur detta ska konstrueras funderade jag över.
spalje_blir_pergola
Och då fick jag en snilleblixt. Spaljén som vi gjorde för många år sedan vid drängstugan, menad för en kaprifol som aldrig tog sig helt i det läget, tog vi ner tidigare i vår. Tanken var väl att bränna upp den. Det var då idén dök upp: om man vänder en spaljé som är menad att stå lodrätt och placerar den horisontellt får man en slags pergola. Sån tur att den där pinniga saken fanns kvar.  Den var slamfärgsmålad röd som drängstugans vägg. Jag målade den med Falusvart och innan dess förlängde Halvan den med fyra spjälor. Slamfärg hade vi kvar från ateljéns målning. Färgtypen håller sig många år bara den inte står i frysgrader.

En smal horisontell list spikades längs väggen, mot den placerades pergolan och så hängde vi upp den i vajrar fästa i krokar på väggen. Några av spjälorna skruvades sen i den nya listen för säkerhets skull. (På bilderna är en av pergolareglarna inte kapade till rätt längd och inte heller svartmålad.) Ni ser av fotot att spjälorna har fallande  längder.
pergola1
Nu ska jag lära mig hur jag ska beskära den där vinrankan. Jag är inte så mycket ute efter att få stora skördar som att få ett grönt och vintertåligt ”tak”. Den växer oerhört snabbt – tänk när den vuxit så pass att den skuggar under heta sommardagar. Råd om hur vinrankan bör beskäras tas gärna emot dem.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Klängande vinrankor

  1. Det där blir ju hur bra som helst! Den som spar den har.

    Gilla

Tyck till om du vill!

